Zad 1)
Cenę towaru obniżono o 25% , a nastepnie nowa cene obnizono jeszcze o 20%.po dwoch obnizkach cena towaru jest rowna 6zl .
oblicz cene towaru przed obnizkami i podaj ,o ile procent zmniejszyla sie cena w wyniku obydwu obnizek.

w odp u mnie w ksiazce wyszlo 10zl ale prosze o rownanie
zrobione ukladem rowna;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T12:12:06+01:00
X - cena towaru przed obniżkami
x- 0,25x = 0,75 x - cena towaru po obniżce 25%
0,75x - 0,2*0,75x =0,75x - 0,15x = 0,60x

0,60x = 6 zł
x = 6 : 0,60
x = 10 zł

10 zł - 6 zł = 4 zł

10 zł = 100%
4 zł = x%
x =( 4 zł*100% ) : 10 zł
x = 40%

Odp. Cena towaru przed obniżkami wynosiła 10 zł .Cene towaru obnizono o 40% po obu podwyżkach
14 4 14
2010-02-07T12:14:23+01:00
Cenę towaru obniżono o 25% , a nastepnie nowa cene obnizono jeszcze o 20%.po dwoch obnizkach cena towaru jest rowna 6zl .
oblicz cene towaru przed obnizkami i podaj ,o ile procent zmniejszyla sie cena w wyniku obydwu obnizek.

x-25% = 75%x = 0,75x

0,75x - 20% = 80% * 0,75x = 0,8*0,75x = 0,6x

0,6x = 6
x = 6/0,6
x = 10zł (tyle na początku było)

10 --- 100%
6 ----- x%

x = 600/10
x = 60%

100-60% = 40%
8 2 8