Odpowiedzi

2010-02-07T14:22:45+01:00
X - wiek dziadka teraz
Y - wiek babci teraz

X1 - wiek dziadka n lat temu
Y1 - wiek babci n lat temu

X+Y=147
X=2*Y1

'Dziadek ma 2 razy tyle co Babcia miala kiedys X1=Y"

X-X1=Y-Y1 - to równanie mówi ze Dziadek i Babcia starzeją się w tym samym tempie

czyli

X+Y=147
X=2*Y1
X-Y=Y-Y1 -->> dodajemy obustronnie Y

X+Y=147
X=2*Y1 -->> z tego mamy Y1=0,5*X i podstawiamy to do 3
X=2*Y-Y1

X+Y=147
X=2*Y-0,5*X

X+Y=147
1,5*X=2*Y podstawiając to do 1

1,75*X=147

X=84

Y=147-84=63

Odp.Dziadek ma 84 lata a Babcia 63 lata (a n - lat temu Babcia miała 42 a Dziadek 63)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T14:38:10+01:00
Tabelka do zadania w załączniku:

2x + y = 147
2x - y = y - x (wzieło się to z tego że różnica wieków między nimi zawsze będzie taka sama)

y = 147 - 2x
3x = 2y

y = 147 - 2x
3x = 2(147 - 2x)

y = 147 - 2x
3x = 294 - 4x

y = 147 - 2x
7x = 294 | :7

y = 147 - 2x
x = 42

y = 147 - 84
x = 42

y = 63
x = 42

Odp. Babcia ma 63 lata a dziadek 84.