Witam wszystkich,
chciałbym abyście rozwiązali mi kilka krótkich zadanek :
(dział : Liczy i wyrażenia algebraiczne)
1. Łańcuszek z wisiorkiem kosztuje 105zł. Gdyby wisiorek był tańszy o 8zł, a łańcuszek droższy o 20%, to komplet kosztowałby równo 100zł. Ile kosztuje wisiorek ?
2. Dwa borsuki ważą tyle, co trzy lisy, a dwa lisy ważą o 5kg więcej od jednego borsuka. Ile waży borsuk ?
3. Basia jest o 5 lat starsza od Agnieszki. Rok temu była dwa razy starsza od Agnieszki. Ile lat ma Agnieszka?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T19:25:51+02:00
1. Łańcuszek z wisiorkiem kosztuje 105zł. Gdyby wisiorek był tańszy o 8zł, a łańcuszek droższy o 20%, to komplet kosztowałby równo 100zł. Ile kosztuje wisiorek ?

/x + y = 105
\x -8 + y +0,2y = 100

/x = 105 -y
\105 - y - 8 + y +0,2y =100

/x = 105 -y
\0,2y = 3

/x = 105 -y
\y = 15

/x = 105 - 15 = 90
\y=15

/x=90
\y=15



2. Dwa borsuki ważą tyle, co trzy lisy, a dwa lisy ważą o 5kg więcej od jednego borsuka. Ile waży borsuk(x) ?

/2x=3y
\2y = x+5

/x =1,5y
\2y-1,5y=5

/x = 1,5y
\0,5y=5

/x=1,5y
\ y=10

/x =15
\y =10

3. Basia jest o 5 lat starsza od Agnieszki. Rok temu była dwa razy starsza od Agnieszki. Ile lat ma Agnieszka?

/x = y+5
\x-1=2y

/x=y+5
\y+5-1=2y

/x=y+5
\y=4

/x=4+5 = 9
\y=4

/x = 9 Basia
\y = 4 Agnieszka
2009-10-08T19:34:40+02:00
Zadanie 1:
x- cena wisiorka
y- cena łańcuszka

x+y=105
(x-8)+1,2y=100

x=105-y
(105-y)+1,2y=100

y=15
x=90
Cena wisiorka wynosi 80 zł

Zadanie 2:
x-waga borsuka
y-waga lisa

2x=3y
2y=x+5

x=2y-5
2(2y-5)=3y

x=2y-5
4y-10=3y

x=2y-5
y=10

x=15
y=10

Odp.Borsuk waży 15 kg