Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T15:39:33+01:00
H2 + Cl2 = 2HCl
________________________________
1 mol HCl ----- 22,4 dm³
x mol ---------- 5,6 dm³

x = 5,6/ 22,4
x = 0,25 mol
---------------------------
1 mol HCl --- 36,5 g
0,25 mol ---- x

x = 0,25*36,5
x = 9⅛ g
---------------------------
1 mol ------- 6,022 * 10²³ cz.
0,25 mol --- x

x = 0,25 * 6,022*10²³
x = 1,51*10²³ cz.
----------------------------
Podsumujmy, co wiemy o HCl:
0,25 mola; 9⅛g; 1,51*10²³ cząsteczek.
____________________________________________
Teraz zajmijmy się wodorem:

z równania reakcji wiemy, ze na 1 mol H2 przypadaja 2 mole HCl, a więc mamy go o połowę mniej.

czyli jesli mamy 0,25mola HCl, to wodoru mamy 0,125 czyli ⅛ mola.

Przejdźmy do obliczeń:

a)
1 mol H2 ---- 6,022*10²³ cz.
⅛ mol ------- x

x = ⅛ * 6,022*10²³
x = 0,75*10²³ cząsteczek

b)
1 mol ---- 22,4dm³
⅛ mol --- x

x = ⅛ * 22,4
x = 2,8 dm³

c)
wartość bierzemy z ukladu okresowego (liczba masowa)
Dla wodoru jest to 1, ale ponieważ wodór występuje jako H2 to 1*2=2g

1 mol ---- 2g
⅛ mol---- x

x = ⅛*2
x = 0,25 g
2010-02-07T16:29:44+01:00