Odpowiedzi

2009-10-08T19:44:43+02:00
Wartości, którymi kierowała się Antygona:
- prawa boskie
- jednostka
- serce, uczucia

wartości, którymi kierował się Kreon
- prawa ludzkie
- rozum
- dobro państwa
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-08T19:50:08+02:00
Antygona ceniła prawo boskie ponad inne prawa. Twierdziła, że każdego zmarłego należy pochować, aby nie budził odrazy bogów. Nie bała się kary, Wiedziała, że postępuje słusznie, kierując się zasadami religijnymi i że zostanie jej to wynagrodzone. Dziewczyna broniła nie tylko honoru i spokoju duszy brata, ale także praw jednostki. Nie bała się śmierci, gdyż znała historię swojej rodziny i była świadoma, że jej los także nie zakończy się szczęśliwie. Bohaterka chciała byś zgodna z własnym sumieniem - nie mogłaby żyć ze świadomością, że nie dopełniła obowiązku wobec zmarłego brata.

Kreon natomiast występuje w obronie prawa państwowego. Uważa, że wszyscy obywatele bez wyjątku powinni podporządkować się władcy. Jednocześnie boi się o swój autorytet, nie chce zmieniać zdania, aby nie okazać słabości i niepewności swoich decyzji. Bohater chce uchodzić za władcę sprawiedliwego. Twierdził, że bogowie są przychylni jego decyzji - wychodzi z założenia, że nie mogą oni sprzyjać zdrajcom i ludziom nieszanującym prawa.
2009-10-08T20:37:47+02:00
Antygona kierowała się:
- prawem boskim
- miłością ( racje uczuciowe, emocjonalne )
- prawem jednostki
a Kreon:
- prawem ludzkim( ustaniowione przez niego )
- rozumem ( racje rozumne )
- prawem społeczności