` elosz .
wiięc tak , zadaniie z muzyki na jutro : napisz 6 przykładów w metrum 6/8 . ( nie wiem jak to się pisze 6/8 ale pani mówiła , że bez tej kreski . ) Czekam do 17 . Daje naj . ;)) zadanie w załączniku , lub tego typu : ćwierćnuta , ósemka ..
pozdrawiam . ^^
mogę dać więcej pkt . ; )

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T16:46:48+01:00
Ćw-ćwierćnuta
ó-ósemka
p-półnuta
sz-szesnastka
|-kreska taktowa

1. ćw ćw ćw
2. ó ó ó ó ó ó
3. p ćw
4. ćw ó ćw ó
5. ó sz sz ćw sz ó sz
6. ćw sz sz ćw z kropką

a metrum (jakiekolwiek, nie tylko 6/8) pisze się tak jak ułamek zwykły tylko bez kreski ułamkowej. tutaj napisalam z kreską ale poza tym sie pisze bez. :)
4 3 4
2010-02-07T17:14:27+01:00
No to tak:
6/8 to 6 ósemek w jednym takcie
albo 3 ćwierćnuty
1 ósemka 2 szesnastki 2 ćwierćnuty
1 półnuta i 1 ćwierćnuta
2 ósemki ósemka szesnastka ósemka szesnastka
i np 2 szesnastki ósemka ćwierćnuta ósemka
:D
3 2 3
2010-02-07T22:43:45+01:00
Muzyka teoretyczna ma wiele wspólnego z matematyką. Jak się zna dobrze ułamki zwykłe, to nie ma się problemu z metrum. Metrum piszemy przy kluczu: licznik między 1 górną linią i 3, a mianownik między 3 a 5. Może być różne, np. 2/4, 4/4 (np. marsz), 3/4 (np. walc lub polonez) itd.
6/8 z matematycznego punktu widzenia to to samo co 3/4, ale dzieli się częściej na ósemki niż ćwierćnuty. Poczytaj trochę w swoim podręczniku albo na http://pl.wikipedia.org/wiki/Metrum_(muzyka)

W Twoim przypadku suma nut w jednym takcie musi dać wartość 6/8, czyli składać się np. z 6 ósemek albo 3 ćwierćnut, albo 12 szesnastek, albo dowolnej kombinacji szesnastek (1/16), ósemek (⅛), ćwierćnut (¼), półnut (½) lub nawet nut pisanych z kropką. Kropka stojąca przy nucie wydłuża ją o połowę, np.
¼ z kropką = ¼ + ⅛
½ z kropką = ½ + ¼
Jak widać, Twoje metrum uniemożliwia użycia dłuższych nut niż półnuta z kropką, a więc np. całej nuty, bo 1 > 6/8.
Oczywiście odpowiednia kombinacja powoduje w pisanych utworach różne akcenty, czyniąc jego rytm charakterystycznym dla grupy utworów takich jak walc, polonez czy marsz - nie może więc być pisany w sposób bezładny, powinien zachować w całym obrębie określony rytm.
Najprościej będzie, jak odszukasz dowolny utwór w tym metrum i weźmiesz dowolne takty jako przykłady do Twojego zadania.
3 3 3