1.Uczniowie podczas przerwy pomagają nauczycielom w przygotowaniach do lekcji o wodorotlenkach. Widzieli jak nauczyciel na szkiełkach zegarkowych umieścił białe pastylki, przestrzegając aby uczniowie ich nie dotykali. Zdziwili się, gdy na lekcji zobaczyli na szkiełkach zamiast pastylek, krople cieczy.Wyjaśnij jakie substancje nauczyciel umieścił na szkiełkach i co się z nimi stało.
2.Przedstaw za pomocą modeli przebieg dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) zasady litowej.
3. Napisz równania dysocjacji elektrolitycznej (jonowej)
a) chlorku magnezu
b)siarczku baru
c)siarczanu(VI) glinu
d)azotanu(V) rtęci(II)
e) węglanu sodu
f)fosforanu(V) potasu
4)Zapisz w sposób jonowy, jonowy skrócony i cząsteczkowy równania reakcji
a) jodku potasu z azotanem(V) rtęci (II)
b)chlorku cynku z siarczkiem potasu

Proszę o pomoc, z góry wielkie dzięki.

1

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T19:25:32+01:00
1. Wodorotlenek wykazał, że posiada właściwości higroskopijne, co znaczy, że ma zdolność do pochłaniania pary wodnej z powietrza. Przez co wodorotlenek w płatkach zmienia się w ciecz.
2. ???
3. Wszystkie reakcje pod wpływem H2O, dwie strzałki, reakcje odwracalne.

a) chlorku magnezu MgCl2 => Mg2+ + 2Cl-
b)siarczku baru BaS => Ba2+ + S2-
c)siarczanu(VI) glinu (III) Al2(SO4)3 => 2Al3+ 3SO4 2- (4 indeks dolny, 2- indeks górny)
d)azotanu(V) rtęci(II) Hg(NO3)2 => Hg2+ + 2NO3-
e) węglanu sodu Na2CO3 => 2Na+ + CO3 2-
f)fosforanu(V) potasu K3PO4 => 3K+ + PO4 3-

4.
a) jodku potasu z azotanem(V) rtęci (II)
b)chlorku cynku z siarczkiem potasu

a) 2KI + Hg(NO3)2 --> HgI2 + 2KNO3
2K+ + 2I- + Hg2+ + 2NO3- ---> HgI2- + 2K+ + 2 NO3-
+ 2I- + Hg2+ ---> HgI2
HgI2 jest osadem, osadów nie rozpisujemy na jony

b) ZnCl2 + K2SO4 --> 2KCl + ZnSO4
Zn2+ + 2Cl- + 2K+ + SO4 2- --> 2K+ + 2 Cl- + Zn2+ + SO4 2-
6 3 6