Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-02-07T19:46:57+01:00
Rośliny okrytonasienne wytwarzają kwiaty, które składają się z okwiatu oraz organów rozrodczych: słupka i pręcików. Okwiat jest zbudowany z płatków korony i działek kielicha. Pręciki zbudowane z nitek i pylników służą do produkcji pyłku. Częściami słupka są : zaląznia, szyjka i znamię. Wewnątrz zalązni znajdują się zalążki z komórkami jajowymi. Po zapłodnienu komórki jajowejz alążka powstaje nasienie, a ściany zalązni przekształcają się w owocnię. Owocnia z nasionami to owoc. Owoce dzielą się na pojedyńcze I zbiorowe.

Rodzaje kwiatostanów:
-Koszyczek (stokrotka)
-Główka (koniczyna)
-Grono (rzepak)
-Kłos (przenica)
-Baldach złożony (koper)
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T19:47:01+01:00
Ziarno pyłku wytwarza łagiewkę pyłkową przesuwającą się przez szyjkę słupka aż do zalążka. Łagiewką pyłkową przepływają dwie komórki plemnikowe. Jedna z nich zapładnia komórkę jajową, druga zaś łączy się z wtórnym jądrem woreczka zalążkowego (komórką centralną). O takim zapłodnieniu mówimy, że jest podwójne. W jego efekcie powstaje tkanka odżywcza tj. bielmo oraz zygota z której później wyróżnicuje się zarodek. Po zapłodnieniu zalążek rozrasta się i przekształca w nasienie. Równocześnie z powstawaniem nasienia rozrasta się zalążnia z której po opadnięciu szyjki i słupka powstaje owocnia. Owocnia z nasionami tworzy owoc. Owoc jest organem charakterystycznym tylko dla roślin okrytonasiennych.

Typy kwiatostanów:
-główka np.koniczyna
-koszyczek np.słonecznik, stokrotka
-grono np.konwalia
-kłos np.żyto, pszenica
-baldach np.koper włoski.

PS. Dyktowała nam to nauczycielka na lekcji więc na pewno jest dobrze.
1 5 1