W wielkiej bitwie stoczonej przez wojska króla Eryka i króla Roderyka wzięło udział 3000 rycerzy. Straty po obu stronach były ogromne. Król Eryk stracił 30% swoich wojsk, a król Roderyk 60%. Ogółem zginęło 40% rycerzy. Z jakimi siłami rozpoczął bitwę król Eryk, a z jakimi król Roderyk?

2

Odpowiedzi

2010-02-07T20:08:19+01:00
Wojska KE - x
wojska KR - y
x+y=3000
30%x+60%y=40%*3000

x=3000-y
3/10x+6/10y=1200 ( pozbywamy się ułamków i mnożymy obie strony przez 10)
3x+6x=12000 - teraz podstawiamy za x 3000-y

3(3000-y)+6y=12000
9000-3y+6y=12000
3y=12000-9000
3y=3000
y=1000

x=3000-1000=2000

Wojska KE=2000
Wojska KR=1000
pozdrawiam:)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T21:18:01+01:00
X - wojska Eryka
y - wojska Roderyka

x + y = 3000
30% x + 60% y = 40% * 3000

y = 3000 - x
0,3 x + 0,6 y = 1200 |:0,3

y = 3000 - x
x + 2 y = 4000

y = 3000 - x
x + 2(3000-x)=4000

y = 3000 - x
x+6000-2x=4000

y = 3000 - x
-x = -2000|:(-1)

y = 3000 - x
x = 2000

y = 3000 - 2000
y = 1000

odp. Bitwę król Eryk rozpoczął siłami 2000 żołnierzy a król Roderyk 1000 żołnierzy.