Rozwiąż dowolną metodą układ równań:
1) Kasia kupiła 6 bułek i jeden chleb i zapłaciła 40zł i 50 gr. Ola kupiła 10 takich samych bułek i dwa bohenki chleba i zapłaciła 8 zł i 10 gr. Ile zapłacisz za 4 takie same bułki i 3 bohenki chleba ?

2) w dwóch workach jest 140kg cukru. Jeżeli z jednego worka przesypiemy do drugiego 12,5 % jego zawartości to w obu workach będzie jednakowa liczba kg . Ile kg cukru jest w każdym worku ?

DAM NAJ!

2

Odpowiedzi

2010-02-07T19:29:39+01:00
Zad. 1
x - cena bułki
y - cena chleba
wykonujemy nast. układ równań
6 x + 1 y = 4,50
10 x + 2y = 8,10 dodajemy stronami

- 12x -2 y = -9
10 x + 2 y = 8,10

-2x = -0,90
x = 0,45
y = 1,80

Ponieważ coś w założeniach zadania jest nie tak, przyjełam że Kasia zapłaciła 4 zł 50 a nie 40 i 50
i wyszło mi że bułka koszuje 45 gr a chleb 1,80
Za 4 bułki i 3 chleby zapłacę 7,20 zł




Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-07T19:30:38+01:00
X-cena bułki
y-cena chleba

i taka mała uwaga: na pewno nie 40zł 50gr tylko 4zł50gr !

6x+y=4,5/ -6x
10x+2y=8,1/ :2

y=4,5-6x
5x+y=4,05

y=4,5-6x
5x+4,5-6x=4,05

y=4,5-6x
-x+4,5=4,05/ -4,5

y=4,5-6x
-x=/-0,45 *(-1)

y=4,5-6x
x=0,45

y=4,5-6*0,45=4,5-2,7=1,8
x=0,45

4 bułki i trzy bochenki chleba to 4x+3y czyli
4*0,45+3*1,8=1,8+5,4=7,2

Odp:Kasia zapłaci 7zł 20gr.

zad.2.
x-ilość cukru w jednym worku
y-ilość cukru w drugim worku

12,5% z x to 0,125x

x+y=140
0,125x+y=x/ -0,125x

x+y=140
y=0,875x

x+0,875x=140
y=0,875x

1,875x=140/ :1,875
y=0,875x

x= 74 i 2/3 = w przybliżeniu 75
y=0,875*74 2/3= w przybliżeniu 65

Odp: W jednym worku jest około 75kg cukru, a w drugim 65kg.

ps. licze na naj;)