Zadam 2 pytania. Jestem w 5 klasie, więc to nie powinno być dla nie których trudne. Błagam o pomoc!

1.Dlaczego pękają-pozostawone na słońcu-szklane butelki z napojami gazowanymi.?
2. Skąd pochodzi w zamarzniętym jeziorze tlen.?

Proszę o pomoc! :)

2

Odpowiedzi

  • Vols
  • Początkujący
2010-02-08T11:10:02+01:00
2. Bo rośliny sa pod tym lodem rośliny wytwarzaja tlen :)
1.gdy jest cieplej zwieksza sie ich ciśnienie
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-08T12:45:40+01:00
W butelce z napojem gazowanym rozpuszczony jest CO2 (dwutlenek węgla) w postaci H2CO3 (kwasu węglowego). wraz z wzrostem temperatury napoju maleje rozpuszczalność gazu, a co za tym idzie kwas węglowy rozkłada się na bąbelki CO2 i wodę. te właśnie bąbelki podnoszą ciśnienie i wysadzają butelkę.


co do jeziora to pamiętaj że w każdym jeziorze są rośliny które w procesie fotosyntezy wytwarzają tlen, aczkolwiek nie w tak dużych ilościach jak gdyby pokrywy lodowej nie bylo, wiec czasami zdarzają się uduszenia ryb w małych stawikach i oczkach
1 5 1