Ile trzeba wziąć solanki dziesięcioprocentowej, a ile solanki czteroprocentowej aby otrzymać 15kg solanki sześcioprocentowej.

jakby to było ważne to zadanie jest z Matematyki z plusem 2 zadanie6/110
należy je rozwiązać układem równań i nie w żaden inny sposób
oraz przy zadaniu jest wzór
s=p*r
---
100
gdzie s- masa rozpuszczonej substancji
p- zawartość procentowa rozpuszczonej substancji
r- masa roztworu

BArdzo proszę o pomoc !!!!

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-08T14:14:02+01:00
X - solanka 10%
y- solanka 4%

x+y=15
10%x+4%y=6%*15

y=15-x
0,1x+0,04y=0,9

0,1x+0,04(15-x)=0,9
0,1x+0,6-0,04x=0,9
0,06x=0,3
x=5

y=15-5
y=10
odp: Solanki 10% trzeba wziąć 5kg a solanki 4% 10kg.
16 4 16
2010-02-08T14:32:46+01:00
Witam
oznaczam x - masa solanki 10%
y - masa solanki 4%
I równanie będzie x + y = 15

II równanie musi uwzględnić fakt, że suma mas rozpuszczonej soli w obu
solankach przed zmieszaniem jest taka sama po zmieszaniu.
Zatem x*10%/100% + y*4%/100% = 15*6%/100% upraszcz.przez 100
10x + 4y = 90 a po obustr. podziel. przez 10
x + 0,4y = 9
Z I równ. - x - y = - 15
-----------------------------------------
- 0,6y = - 6
y = 10kg solanki 4%
x = 15kg - 10kg = 5kg solanki 10%

pozdrawiam
czarnadziura
7 2 7
2010-02-08T14:57:31+01:00
Akurat to teraz mam na matmie :)

Dane:
x - solanka o masie 10%
y - solanka o masie 4%

x+y=15
10%x+4%y=6%*15
y=15-x
0,1x+0,04y=0,9
0,1x+0,04(15-x)=0,9
0,1x+0,6-0,04x=0,9
0,06x=0,3
x=5
y=15-5
y=10
Odp: Solanki 10% trzeba użyć 5kg a solanki 4% 10kg.
10 4 10