Dziadek Stefan zbierał kiedyś znaczki pocztowe. dzisiaj zbiera jego znaczki wnuk Jacek. gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. ile znaczków ma dziadek Stefan a ile Jacek?

błagam pomocy bo mi to potrzebne na jutro...;(
pomocy...!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-08T14:35:27+01:00
X- ilość znaczków Jacka
y-ilość znaczków dziadka

y-150=x+150
y-3/4y=x

1/4y=x
y-150=1/4y+150

1/4y=x
y-1/4y=300

1/4y=x
3/4y=300

1/4y=x
y=400

x=100

Diadek ma 400 znaczków a wnuk 100.
2010-02-08T14:38:06+01:00
X - ilość znaczków dziadka Stefana
y - ilość znaczków Jacka

x-150 = y+150
x - 3/4x = y

x-150 = y+150
-y=-1/4x|:(-1)

x-150 = y+150
y=1/4x

x-150 = 1/4x+150
x-1/4x = 150+150
3/4x = 300 | :3/4
x = 300*4/3
x = 400

y=1/4*400
y=100

Odp. Dziadek Stefan ma 400 znaczków a Jacek 100 znaczków.