Odpowiedzi

2010-02-08T15:04:00+01:00
1988
Powstaje kanał IRC
1989
13 marca - Fizyk Tim Berners-Lee przedstawił projekt prezentacji informacji przy użyciu hipertekstu
1990
Grudzień - Strona Info.cern.ch jest pierwszym adresem serwera sieciowego, a adres http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html adresem pierwszej strony internetowej
1991
naukowcy z CERN-u opracowali standard WWW
zniesiono zakaz używania Internetu do celów komercyjnych
powstają kolejne serwery w Europie
wiosna - powstanie NASK
17 sierpnia 1991 r. Rafał Pietrak, fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego, nawiązał łączność w oparciu o protokół IP z Janem Sorensenem z Uniwersytetu w Kopenhadze
kwiecień - powstaje protokół Gopher
grudzień - w USA powstaje pierwszy serwer poza Europą zwany SLAC (Stanford Linear Accelerator Center)
20 grudnia - Polska zostaje przyłączona do Internetu
do listopada na świecie powstaje 26 serwerów
TP S.A. uruchamia sieć pakietową POLPAK
1993
luty - powstaje pierwsza przeglądarka WWW umożliwiająca oglądanie graficznych stron - Mosaic (dostępna dla PC i Apple Macintosh)
11 czerwca 1993 decyzja Komitetu Badań Naukowych o budowie Miejskich Sieci Komputerowych w jedenastu ośrodkach akademickich: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Toruniu, Gdańsku, Katowicach/Gliwicach, Łodzi, Szczecinie, Rzeszowie i Lublinie oraz przyznaniu funduszy na budowę sieci szkieletowej NASK
w październiku na świecie istnieje ponad 200 znanych serwerów
powstaje Tucows - jedna z większych składnic oprogramowania shareware, freeware i demo
powstaje pierwszy polski MUD - Studnia Dusz
1994
kwiecień - powstaje portal Yahoo!
w czerwcu powstaje pierwszy w Polsce komercyjny BBS - Maloka BBS
13 października - Premiera przeglądarki Netscape Navigator
Powstaje początkowo niedostępna przeglądarka Opera
1995
Powstaje pierwszy polski portal: Wirtualna Polska
23 sierpnia 1995 prezentacja nowej przeglądarki internetowej na bazie kodu Mosaica - Internet Explorer
3 września rusza eBay
Rusza wyszukiwarka stron AltaVista
1996
TP S.A. uruchamia usługę anonimowego dostępu
firma Polbox od listopada oferuje pierwsze w Polsce darmowe konta e-mail, a następnie WWW
Powstaje portal Onet.pl
Powstaje wyszukiwarka HotBot
Premiera CSS
Powstaje pierwszy komunikator internetowy - ICQ
1997
oficjalna premiera PHP
powstaje JavaScript
domena Google.com zostaje zarejestrowana
powstaje pierwsza gra MMO - z wykorzystaniem internetu - Utlima Online
Nokia 9000i Communicator - pierwsze mobilne urządzenie z internetem
1998
Powstaje spółka Google Technology Inc. (obecnie Google Inc.)
Powstaje portal Internet Archive przechowujący archiwalne wersje stron internetowych
Przeciwko korporacji Microsoft zostaje wytoczony proces antymonopolowy przez Departament Sprawiedliwości USA
1999
Powstaje portal Interia.pl oraz portal o2.pl

2000
Premiera XHTML
15 sierpnia - Powstaje pierwszy polski komunikator Gadu-Gadu
Powstaje kanał RSS
11 lipca - Indeks Google przekroczył 1 miliard elementów
2001
15 stycznia - Powstaje Wikipedia, 26 września - polska Wikipedia
październik - Powstaje komunikator Tlen.pl
2004
Powstaje pierwszy międzynarodowy program głosowy Skype
17 lutego - Indeks Google przekroczył 6 miliardów elementów
9 listopada - Powstaje przeglądarka Mozilla Firefox
2005
Luty - Powstaje serwis YouTube
2006
11 listopada - Powstaje serwis Nasza-klasa.pl
2007
Usługa Gmail zostaje udostępniona wszystkim chętnym (wcześniej było potrzebne zaproszenie)
2008
wrzesień - Powstaje przeglądarka Google Chrome
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-08T16:06:17+01:00
4 października 1957 roku, a wiec 50 lat temu, Związek Radziecki z wielką dumą poinformował, ze umieścił na orbicie okołoziemskiej pierwszego sztucznego satelitę Ziemi, noszącego nazwę Sputnik (ros. towarzysz podroży, satelita). Amerykanie, którzy wierzyli, że to im przypadnie w udziale pierwszy krok w kosmos, byli zszokowani. Od tego momentu wiedzieli, że Rosjanie mają nie tylko stosowne ładunki atomowe, ale też, że są w stanie wykorzystać rakiety kosmiczne do ich przeniesienia nad terytorium USA.

Prezydent Eisenhower nakazał przyspieszenie prac nad amerykańskim programem kosmicznym oraz szersze przyjrzenie się rozwojowi nowych technologii, które mogłyby mieć potencjalnie znaczenie militarne.

I tak, w styczniu 1958 roku doszło do powstania ARPA (Advanced Research Projects Agency - Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych, później przekształcona w DARPA - Defense Advanced Research Projects Agency). Jednostka ta miała za zadanie rozdział sporych pieniędzy pomiędzy zespoły badawcze skupione na krótkoterminowych programach mających mniej lub bardziej bezpośredni związek z obronnością USA.

W pierwszych latach istnienia główny nacisk położony był oczywiście na program kosmiczny, czego pośrednim efektem było powstanie NASA. W drugiej połowie lat 60. ARPA rozszerzyła swoją działalność m.in. na prace związane z zastosowaniem komputerów w obronności. I tak właśnie docieramy do źródeł internetu.
1 4 1