Pilne! zadanie 5 str 81 "Ciekawa Chemia"
Jaki tlenek dwuwartościowego metalu o masie 217u znajduje się w butelce, na której przyklejono piktogram (taka czaszka)? Jak należy postępować z taką właśnie substancją?

Dane:
mEOY= 217u
mO= 16u

Szukane:
?

Wzór ogólny tlenku:
ExOy

Rozwiązanie:
- Obliczenie wartości z i y

- Ustalenie masy atomowej pierwiastka E:
x razy mE+ mO= mExOy
mE:

-Odszukanie w układzie okresowym wartości masyatomowej metalu:

- Ustaleniewzoru tlenku:



Prosiłabym o wypełnienie mi tego całego "Rozwiązanie" i jakby można to także "Szukane"

Bo ja tego wogóle nie rozumiem

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-08T15:57:57+01:00
Jaki tlenek dwuwartościowego metalu o masie 217u znajduje się w butelce, na której przyklejono piktogram (taka czaszka)? Jak należy postępować z taką właśnie substancją?

Dane:
masa ExOy = 217u - [x,y w indeksie dolnym]
masa O = 16u

Szukane:
masa E = ?

Wzór ogólny tlenku:
ExOy

Rozwiązanie:

tlen i pierwiastek są dwuwartościowe, więc wzór po uproszczeniu będzie taki EO, czyli x,y = 1

- Ustalenie masy atomowej pierwiastka E:
x razy mE+ mO= mExOy
1 * mE + 16u = 217u
mE + 16u = 217u
mE = 217u - 16u
mE = 201u

- Odszukanie w układzie okresowym wartości masy atomowej metalu: jest to Hg - rtęć - 201u

- Ustalenie wzoru tlenku: HgO


Jest to substancja niebezpieczna i bardzo aktywna chemicznie. Jeśli zostanie zbity termometr to rtęć należy zasypać siarką.

Mam nadzieję, że pomogłam ;D
jak coś to napisz ;)
pozdrawiam Marta ;D
2 5 2
  • Użytkownik Zadane
2010-02-08T19:41:10+01:00
Dane:
mEO= 217u
mO= 16u

Szukane:
x=?

Wzór ogólny tlenku:
ExOy


Rozwiązanie:
- Obliczenie wartości x i y
poniewaz metal w tlenku jest II dwuwarościowy tlenek bedzie miał symbol ogólny EO
- Ustalenie masy atomowej pierwiastka E:
x razy mE+ mO= mExOy
mE:
x+16u=217u
x=217-16=201u
-Odszukanie w układzie okresowym wartości masyatomowej metalu:
Hg-200,59u
- Ustaleniewzoru tlenku:
HgO
1 5 1