Wielkości proporcjonalne.
1. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na białko wynosi około 80g. Ile waży groch pokrywający to zapotrzebowanie, jeśli 200g grochu zawiera 48g białka?

2. Na pięciu łyżkach stołowych zmieściło się 8g soli. Na ilu łyżkach mieści się 20g soli?

3. Według przepisu na zupę jarzynową dla 4 osób potrzeba 60 dag warzyw i 1,25 l wody. Ile tych składników należy wziąć, przygotowując zupę dla 7 osób?

4. Według przepisu do upieczenia kruchych ciasteczek potrzeba 30 dag mąki, 20 dag masła i 10 dag cukru. Ile potrzeba masła i cukru, żeby takie ciastka upiec z 50 dag mąki?

Byłabym wdzięczna za zapisanie równań, danych, itp. Zadanie na poniedziałek.

3

Odpowiedzi

2009-10-09T23:20:54+02:00
1.
x-liczba gram grochu

200=48
x=80
Mnożymy po skosie: 48x=200*80
48x=16000
x=333,(3) g

2)

5=8
x=20

8x=100 x=12,5 łyżki

3)

Obliczamy najpierw dla warzyw:
4=60
7=x

4x=420
x=105

Teraz dla wody:
4=1,25
7=x

4x=8,75
x=2,1875 l wody
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-09T23:21:44+02:00
1.
na 200g grochu - 48 g białka
na 80g grochu - ?

200 - 48
x - 80
48x=16000 /:48
x=333,3(3) [g]


2.
5 - 8
x - 20
8x=100 /:8
x=12,5
Na 12,5 łyżkach


3.
warzywa
4 - 60
7 - x
4x=420
x=105

woda
4 - 1,25
7 - x
4x=8,75
x=2,1875

Potrzeba 105 dag warzyw i 2,1875 litra wody


4.
30/50=3:5

masło
20 - 3
x - 5
3x=100 / :3
x=33,3 [dag]

cukier
10 - 3
x - 5
3x=50 /:3
x= 16,6(6) [dag]

Tego ostatniego zadania nie jestem pewna.

  • Użytkownik Zadane
2009-10-09T23:49:24+02:00
Zad,1)
80-48=32g
200g:32g=62,5g
zad.2)
8:5=1,6
20+1,6=21,6
21,6:5=4.32
zad.3)
60:4=15dag
1,25:4=0,3125
15*7=105
0,3125*7=2,19
zad.4)
50-30=20dag
20+20=40dag.
10+20=30dag