Statek, płynąc z prądem rzeki, przebył odległość między przystankami w czasie 4 godzin, a pod prąd tę samą drogę w ciągu 5 godzin.Prędkość własna statku była w obie strony jednakowa, a prędkość prądu rzeki była równa 2km/h.Oblicz odległość między przystankami.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-08T17:36:05+01:00
X + 2km/h = prędkosc statku plynacego z pradem
x - 2km/h = predkosc statku plynacego pod prad
y = odleglosc miedzy przystankami

ukladamy proporcje
x+2 * 4 = y
x-2 * 5 = y
obliczamy
4x + 8 = y
5x - 10 = y
odejmujemy stronami
x=18
18+2*4=y
y=80km

odp. Odleglosc miedzy przystankami wynosi 80 km.

29 4 29
Jak coś to on zapomniał o nawiasach
2010-02-08T17:43:30+01:00
Vs - prędkość statku = ?
Vr - prędkość rzeki = 2 km/h
t1 - czas plynięcia z prądem = 4 h
t2 - czas plynięcia pod prąd = 5 h
s - droga między przystaniami = ?
s = (Vs + Vr)t1 = (Vs - Vr)t2
(Vs + Vr)t1 = (Vs - Vr)t2
Vst1 + Vrt1 = Vst2 - Vrt2
4Vs + 2 razy 4 = 5Vs - 2 razy 5
4Vs - 5Vs = - 10 - 8
- Vs = - 18
Vs = 18 km/h
s = (Vs + Vr)t1 = (18 + 2)4 = 20 razy 4 = 80 km
odp
droga między przystaniami wynosi 80 km

16 2 16