Odpowiedzi

2010-02-08T18:25:31+01:00
Położenie

Szwajcaria leży w zachodniej Europie. Graniczy z Francją, Niemcami, Austrią, Lichtensteinem i Włochami. Jest krajem górzysto- wyżynnym (Alpy, fragment masywu Mont Blanc) przeciętym licznymi dolinami rzek: Renu, Rodanu, Aare i Reuss.

Ludność

Szwajcarzy stanowią 81% ludności kraju. Resztę stanowi ludność napływowa - Włosi, Hiszpanie, Niemcy, Jugosłowianie i Polacy.

Wyznanie i język

46 % mieszkańców to katolicy, 40,5 % - protestanci, 1,5 % - muzułmanie, 0,3 % - wyznawcy judaizmu. 9 % nie deklaruje przynależności religijnej.

Na terenie Szwajcarii ludność używa kilku języków, przede wszystkim niemieckiego. Obok niego istnieją w obiegu: francuski, włoski i retoromański, oraz liczne dialekty.

Gospodarka

Szwajcaria jest jednym z najbogatszych i najbardziej rozwiniętych krajów europejskich. Długotrwałą neutralnością i zasadą nienaruszalności tajemnicy bankowej wyrobiła sobie zaufanie i opinię finansowego "centrum świata".

Wysoko rozwiniętym gałęziami gospodarki są rolnictwo i turystyka.

Ustrój

Szwajcaria jest republiką związkową, złożoną z 23 kantonów (3 z nich dzielą się jeszcze na samodzielne półkantony). Obowiązuje konstytucja z 1874 roku (z licznymi zmianami). Charakterystyczny jest brak stanowiska "głowy państwa". Funkcje reprezentacyjne pełni wybierany na rok przewodniczący Rady Związkowej.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-08T18:25:39+01:00