Odpowiedzi

2009-10-10T13:27:28+02:00
B5 inaczej kwas pantotentowy . Jest on niezbędny dla każdej żywej komórki, ale w stanie wolnym rzadko występuje w przyrodzie. Uczestniczy w rożnych szlakach metabolicznych. Źródła witaminy – wątróbka, otręby pszenne, ryby (np. śledzie, makrele, pstrągi), grzyby, mleko pełne, mięso kurczaka, mleczko pszczele, pestki słonecznika, sery, orzechy, jajka, owoce awokado, pomarańcze, ziemniaki, brokuły, ciemny ryż, melony, pełnoziarnisty chleb, soja, masło orzechowe, banany, Yerba mate.

B7 inaczej witamina H. Stanowi ona koenzym kilku różnych enzymów. Jest niezbędnym składnikiem enzymów – karboksylaz biotynozależnych. Uczestniczy w przenoszeniu grupy karboksylanowej (-COO-) z anionu wodorowęglanu na różne związki organiczne, zależnie od rodzaju danej karboksylazy.
FUNKCJE WITAMINY H W ORGANIZMIE

* Wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów
* Uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych.
* Współdziała w przemianie aminokwasów i cukrów.
* Wpływa na układ immunologiczny.
* Uczestniczy z witaminą K w syntezie protrombiny(odpowiedzialna za krzepliwość krwi).
* Bierze udział w reakcjach przenoszenia grup karboksylowych Biotyna występuje w wątrobie, orzechach włoskich i ziemnych, mące sojowej, żółtku jaj, krabach, migdałach, sardynkach, grzybach, brązowym (naturalnym) ryżu, mące pełnoziarnistej, szpinaku, marchwi, pomidorach.

B17 inaczej Amigdalina nie jest klasyfikowana jako witamina. Występuję w nasionach migdałowca zwyczajnego (Amygdalus communis), pigwy pospolitej (Cydonia oblonga), czeremchach (Padus) i niektórych drzew owocowych (np. moreli, wiśni, śliw, brzoskwiń). Występuje w pestkach tych owoców nadając im specyficzny gorzki smak i aromat. W organizmie rozkłada się na glukozę, aldehyd benzoesowy i cyjanowodór.

E Występuje w olejach roślinnych (sojowym, kukurydzianych, słonecznikowym, z orzecha włoskiego), migdałach, margarynie, jajach, marchewkach, orzechach włoskich i ziemnych, kiełkach pszenicy, mące pełnoziarnistej, mleku, brukselce i innych zielonolistnych warzywach. Jej rola to przeciwutleniacz i sentyzuje pewne związki lipidowe.

K Funkcje witamin K w organizmie:

* regulują wytwarzanie protrombiny
* zapewniają krzepliwość krwi i powodują zatrzymanie krwawienia
* zmniejszają nadmierne krwawienia miesiączkowe
* odgrywają rolę w gospodarce wapniowej i mineralizacji tkanek
* hamują rozwój raka piersi, jajnika, okrężnicy, żołądka, pęcherzyka żółciowego, wątroby i nerki
Witaminy K mogą być wytwarzane przez organizm i jednocześnie występują w wielu produktach spożywczych, takich jak brokuły, rzepa, szpinak, ogórek, sałata, kapusta właściwa, lucerna, morszczyn, a także w owocach awokado, brzoskwiniach, również w ziemniakach, jajkach, jogurcie, serze, wątrobie, oleju sojowym i szafranowym