Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T12:58:15+01:00
3m/s - 1m/s = 2m/s
W tą stronę, w którą jechał wagon, który miał 30 ton ponieważ miał większą siłę z prędkością 2m/s

2 3 2
2010-02-09T13:26:29+01:00
M1=20000kg
m2=30000kg
V1=3m/s
V2=1m/s
p1=m*v
p1=20000kg*3m/s=60000kg*m/s
p2=30000kg*1m/s=30000kg8m/s
p3=60000-30000=30000kg*m/s
V3=p/m
V3=30000/50000=3/5
V3=0.6m/s
Pojechały w stronę wagonu który miał 20ton.
1 5 1
2010-02-09T13:33:05+01:00
Wiemy, że nastąpiło zderzenie i jak zwykle kojarzymy to z zasadą zachowania pędu. Jest to zderzenie idealnie niesprężyste - pojechały razem po zderzeniu.
No to:
Suma pędów wagonów pozostaje stała. Wagony mogą się zderzać, odbijać, odpychać i co jeszcze tylko wymyślą, ale suma ich pędów nie zmieni się...
No a co to jest suma pędów?
pęd wagonu pierwszego + pęd wagonu drugiego
Wynika z tego, że jeżeli pęd pierwszego zmniejszy się to drugiego wzrośnie i odwrotnie...
Tylko należy pamiętać, że uwzględnia się znak wartości pędu, to znaczy:
jeden może mieć pęd p, a drugi pęd -p(taka sama wartość jak p, ale prędkości skierowane przeciwnie-jadą na siebie) wtedy suma pędów = 0(a nie 2p)
No to już wszystko jasne, dlatego policzmy pęd wagonów przed zderzeniem i zsumujmy.
A jak policzyć pęd?
pęd=masa*prędkość
p=m*v
pęd pierwszego:
p1=20 ton*3 m/s=20 000kg*3m/s=60 000 [kg*m/s]
pęd drugiego:
p2=30 ton*(-1) m/s=30 000kg*(-1)m/s= -30 000 [kg*m/s]
Przyjęliśmy, że prędkość dodatnia to ta o zwrocie takim jak prędkość pierwszego. ujemna=przeciwnie skierowana.
Mamy już poszczególne pędy przed zderzeniem.
Ich suma = 60 000 + (-30 000)= 30 000[kg*m/s]
No dobrze: wiemy też, że suma pędów(30 000[kg*m/s]) nie zmieni się po zderzeniu. Wiemy również, że dwa wagony stanowią teraz jeden połączony o masie 20+30 ton.
Przypominamy sobie co to jest pęd:
pęd = masa * prędkość
30 000[kg*m/s] = (20+30) ton*prędkość
30 000[kg*m/s] = (20 000 + 30 000)kg * prędkość
30 000=50 000*prędkość
prędkość=30 000/50 000
prędkość=0,6[m/s]
Prędkość ma wartość dodatnią i trzeba sobie przypomnieć: w którą stronę jest skierowana...
Odp Prędkość o zwrocie wagonu pierwszego i o wartości 0,6 m/s
1 5 1