Odpowiedzi

2010-02-09T16:32:23+01:00
Jan Kochanowski- poeta, piesn o Sobótce, Odprawa posłów greckich
Mikołaj Rej-psalmy
Michal Aniol-obrazy
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T16:39:50+01:00
2.mikołaj rej
* Zwierciadło z traktatem Żywot człowieka poczciwego (1567/1568)
* Wizerunk własny żywota człowieka poczciwego (1558)
* Psałterz Dawidów - tłumaczenie prozą (1546)
* Żywot Józefa (1545)
* Kupiec (1549)
* Rzecz pospolita albo Sejm pospolity
* Zwierzyniec (1562)
* Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem (1543)
* Postylla (1557)
* Apocalypsis (1565)
3. michał anioł
rzeźby
1. Walka centaurów z Lapitami -1490-1492
2. Madonna przy schodach ok. 1490
3. Krucyfiks 1492
4. Pietà watykańska 1497–1500
5. Bachus 1497-1499
6. Madonna z Brugii po 1501
7. Dawid 1501–1504
freski
* Freski na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej wykonane na zlecenie papieża Juliusza II przedstawiają sceny ze Starego Testamentu
* Fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej (1536–1541) został zrealizowany na zamówienie papieża Pawła III. Jest to wyobrażenie sądu ostatecznego.
obrazy
* Święta Rodzina (1503)
* Doni Tondo (1503–1504)
architektura
* kontynuacja budowy bazyliki św. Piotra w Rzymie w latach 1546–1564,
* projekt placu na wzgórzu Kapitol w Rzymie,
* projekt Kaplicy Medyceuszy, przy której budowie pracował w latach 1520–1535,
* sala i przedsionek biblioteki medycejskiej zw. biblioteką Laurenziana.

Jan Kochanowski
# Zuzanna (wyd. 1562)
# Szachy (wyd. pomiędzy 1562 a 1566)
# Satyr albo Dziki mąż (wyd. 1564)
# Odprawa posłów greckich (wystawiona i wyd. 1578) – tragedia klasycystyczna; pierwsza książka drukowana w Warszawie
# Psałterz Dawidów (wyd. 1579) – swobodny przekład biblijnej Księgi Psalmów
# Treny (wyd. 1580)
# Fraszki (wyd. 1584)
# Pieśni księgi dwoje (wyd. pośmiertnie 1586) – tom nawiązujący do zbioru Carmina Horacego
# Wróżki (wyd. 1587)
# traktat Iż pijaństwo jest rzecz sprosna a nieprzystojna człowiekowi (wyd. 1589)
pieśni 1- 20 , treny
1 5 1