Układ równań:
16. Dziadek Stefan zbierał kiedyś znaczki pocztowe . Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek . Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo . Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji , to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz.Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-09T16:34:34+01:00
X- ilość znaczków Jacka
y-ilość znaczków dziadka

y-150=x+150
y-3/4y=x

1/4y=x
y-150=1/4y+150

1/4y=x
y-1/4y=300

1/4y=x
3/4y=300

1/4y=x
y=400

x=100

Dziadek ma 400 znaczków a wnuk 100.
2010-02-09T16:35:03+01:00
X - ilość znaczków dziadka Stefana
y - ilość znaczków Jacka

{x-150 = y+150
{x - 3/4x = y

y = 1/4x //z drugiego równania

x-150 = 1/4x+150
x-1/4x = 150+150
3/4x = 300 | :3/4
x = 300*4/3
x = 400

y=1/4*400
y=100

Odp. Dziadek Stefan ma 400 znaczków a Jacek 100 znaczków.