Dam za te zadania 12 pkt;P
Zad.1
W prostopadłościanie pole powierzchni jednej ze ścian jest równe 19,3 cm(kwadratowego),a krawędz prostopadła do tej ściany ma dł 7,2 cm.Oblicz objętosć tego prostopadłościanu.
Zad.2
Do prostopadłościannego pojemnika którego podstawą jest kwadrat o boku dł. 5 cm,nalano 120ml wody,wypełniajac go do 0,6 wysokości.Oblicz:
a)pojemność naczynia
b)ile takich pojemników nalezy przygotować,aby rozlać do nich 4l napoju.

Dzieki daje naj ;*

2

Odpowiedzi

2010-02-11T12:17:45+01:00
Zad nr 1

narysuj sobie prostopadłościan, zaznacz na nim długość, czyli a, szerokość, czyli b i wysokość, czyli c.
W obliczeniach będę pomijał znaki mnożenia, pisząc np. ab, zamiast a*b, lub ac, zamiast a*c
wiemy, że: ac=19,3, a b=7,2

V prostopadłościanu=abc
abc=a*7,2*c
ac=19,3
c=19,3/a

abc=a*7,2*19,3/a
2abc=138,96a/:a
abc=138,96
V=138,96

Zad nr 2

narysuj sobie prostopadłościan o podstawie kwadratu

zaznacz na nim bok podstawy kwadratu i napisz na nim jego długość, czyli 5, a na podstawie zaznacz pole, czyli 25 cm kw.
Zaznacz też wysokość h, i wysokość sięgającą do 0,6 h, czyli x.

120 ml=1L
1L=1 dm3
1dm3=10*10*10 (cm)
1 dm3=1000cm3

pierwsza proporcja to:

1L=1000 cm3
0,12L=x

x=(0,12L*1000cm3)/1L=120cm3

25*x=120
x=4,8

druga proporcja to:

4,8-0,6
h-1 taki minusik w proporcjach czyta się "odpowiada"

h=(1*4,8)/0,6=8

V=a*a*h
V=5*5*8
V=200 (cm3)

Odp: Pojemność naczynia wynosi 200 cm3.


Liczę na naj....ponieważ zadanka są rzetelnie wykonane, jest przy nich opis typu step by step, a co najważniejsze są one dobrze wykonane...
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-11T12:58:30+01:00
Zad 1.
dane:
a*b=19,3cm2
c=7,2cm
szukane:
V=?
rozw.:
V=a*b*c (wzór na objętość)
V=19,3cm2*7,2cm
V=138,96 cm3
odp.:
objetość tego prostopadłościanu wynosi 138,96cm3

zad 2.
a)
dane:
120ml=0,6
szukane:
x=? (objętość całkowita)
rozwiązanie:
120=0,6x
x=120/0,6
x=200ml
odp.:
pojemność jednego pojemnika wynosi 200ml

b)
dane:
a=4l (ilość napoju)
b=200ml (pojemność jednego pojemnika)
szukane:
x=? (ilość pojemników)

rozwiązanie:
zmiana jednostki b=200ml=0,2l
x=a/b
x=4l/0,2l ( l się skraca)
x=20
odp.:
należy przygotować 20 sztuk takich pojemników aby rozlać 4l napoju
.............................................................................
ciekawostka :)
znając pojemność pojemnika i rozmiary jego podstawy możemy obliczyć jego wysokość :)
pojemność pojemnika 200ml czyli 200cm3
dane:
a=5cm (krawędź podstawy)
b=5cm (krawędź podstawy)
V=200cm3 (objętość)
szukane:
c=? wysokość
rozwiązanie:
V=a*b*c
c=V / a*b
c=200cm3 / 5cm*5cm
c=200cm3 / 25cm2
c=8cm
odp.:
wysokość pojemnika wynosi 8cm

pozdrawiam :)