Kto mógł by mi wytłumaczyć czas:
Present Simple
Present Continous
Past Simple
Past Continous

Tylko proszę o takie wytłumaczenie żebym zrozumiała bo ja kompletnie nie wiem o co w nich chodzi np. jak sie dodaje te końcówki do czasowników ogólnie wszystko.

TYLKO NIE Z INTERNETU BO BĘDĘ DAWAĆ ODPOWIEDŹ BŁĘDNĄ

2

Odpowiedzi

2010-02-09T17:36:08+01:00
Present Simple- stosujemy gdy coś się powtarza np. w każdy wtorek chodzę na spacer. Dodajamy tutaj końcówkę -s, bądź -es
tylko i wyłącznie w 3 os. l.poj. czyli he, she, it.
Konstrukcja zdania:
twierdzenie:
Osoba+czasownik+ reszta zdania
He does homevork every day.
Pytanie:
Operator (Do, lub does 3 os. l. poj. he, she, it)+osoba+ reszta zd.
Does he do homwevork every day.
W pytaniu znika nam końcówka -es, lub -s
Przeczenie:
Osoba+ operator+ not+ reszta zdania
He does not do homevork everyday.
W przeczeniach w3 os. l. poj. od czasownika odejmujemy końcówkę -s, lub -es

Present Continous: czynności którę są teraz bądz odbędą si w najbliższej przyszłości.
charakteryzuje się końcówkę ING, która dodajemy do czasownika !
konstrukcja zdania:
twierdzenie:
Os+ czasownik to be (is, am, are)+ czasownik z końcówką ing+ reszta zdania
Pytanie:
przez inwersję
To be + os+ czasownik to be (is, am, are)+ czasownik z końcówką ing+ reszta zdania
Przeczenie; za pomoca słówka not dodanego do czasownika to be
Os+ czasownik to be (is, am, are)+ not+ czasownik z końcówką ing+ reszta zdania



Past Simple charakteryzuje się końcówką ED dodaną do czasownika występują tu tez czasowniki nie regularne których trzeba się nauczyć. zasu Past Simple używa się do wyrażenia czynności, które odbyły się w przeszłości i nie mają one żadnego związku z teraźniejszością.

Konstrukcja:
Twierdzenie:
Os+ czasownik z końcówkę -ed bądź czasownik z drugiej kolumny+ reszta zdania

Pytanie: operator DID
Did+os+ czasownik bez końcówki (w bezokoliczniku)+ reszta zdania

Przeczenie:
Os + did not+ czasosnik w bezokoliczniku + reszta zdania


Past Continous
WAS ( 1os. l. poj I i 3. os l.poj he,she,it) WERE( l.mn. i 2os.l.poj.)
Twierdzenie:
Os+ was+ czasownik z końcówką ING
Pytanie; przez inwersje
Was\were +os+ czasownik z końcówką ING
Przeczenie: NOT
Os+ was\were+ not= czasownik z końcówką ING+ reszta zdania.
5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T22:12:44+01:00
To może ja spróbuję jakoś prościej o wytłumaczyć....

Present Simple
Czas teraźniejszy. Używamy go do wydarzeń zadarzających się regularnie, np. kazdego dnia. Używamy normalnie czasowników w formie bezokolicznika (tej pierwszej, podstawowej), tylko w 3. osobie l. poj. dodajemy końcówkę "s".
np. "I feed my fish every day." (karmię moje rybki każdego dnia)
"She buys milk every week" (ona kupuje mleko każdego tygodnia.)
Więc (tak w skrócie) należy pamiętać, że używamy go przy zdarzeniach regularnych i przy trzeciej osobie l. poj. (on, ona, ono) dodajemy końcówkę "s" do czasownika.

Żeby zrobić przeczenie, wstawiamy przed czasownkiem "don't" (lub "doesn't" dla 3 os. l. poj.) np. "He doesn't buy milk every week" (on nie kupuje mleka każdego dnia).

W pytaniach używamy "do" (lub "does" dla 3. os. l. poj.) na począku zdania, potem jest normalnie tak jak w zdaniu twierdzącym. np. "Do you feed your fish everyday?" (czy karmisz codziennie swoje rybki?)

Gdy używamy do/does/don't/doesn't NIE stawiamy końcówki "s" na końcu czasownika!

Present Continous
Można go używać jako czasu teraźniejszego lub przyszłego. W obu przypadkach dodajemy do czasownika końcówkę "ing" (w każdej osobie i liczbie).
Jako czas teraźniejszy oznacza wydarzenie dziejące się w momencie, w którym o nim mówimy. Po wykonawcy czynności stawiamy am (dla 1. os. l. poj.), is (dla 3. os. l. poj.) lub are (dla 2. os. l. poj. i 1, 2, 3 os. l. mn.)
np. "He is watching TV right now." (on teraz ogląda telewizję - mówisz to w momencie, gdy on ogląda).
Jako czas przyszły present continous oznacza wydarzenie, które będzie miało miejsce w niedalekiej przyszłości i jest zaplanowane - zaplanowałaś sobie coś i właściwie na pewno to zrobisz.
np. "I'm going to the cinema this weekend" (w ten weekend idę do kina - zaplanowałaś to i tak zrobisz).

W przeczeniu zamiast am jest am not, zamiast is jest isn't, a zamiast are jest aren't.

W pytaniach zamieniamy miejscami nasze am/is/are z wykonawcą czynności tak, żeby to pierwsze było na początku.

Past Simple
Czas przeszły. Odnosi się do wydarzeń, które zaczęły się dziać w przeszłości i w tej przeszłości dziać się skończyły. Wiemy dokładnie, kiedy się działy (te 2 rzeczy odróżniają ten czas od czasu present perfect, więc ważne jest żeby o tym pamiętać).
W tym czasie używamy drugiej formy czasownika, formy przeszłej. Są czasowniki które odmieniają się w tej formie regularnie i te odmieniające się nieregularnie. Do tych regularnych dodaje się końcówkę "ed" (w niektórych przypadkach końcówka jest trochę inna, żeby nie było trudności z wymówieniem wyrazu, ale z tym sobie chyba poradzisz ;)). Nieregularnych trzeba się nauczyć na pamięć.
np. "She saw a very cute boy yesterday" (ona zobaczyła wczoraj bardzo słodkiego chłopca - zobaczyła go jutro i już go nie widzi, więc mamy past simple. "saw" to czas przeszły od czasownika "see".)

W przeczeniu używamy "didn't" (dla wszystkich osób i liczb) na tej samej zasadzie co "don't" w present simple.

W pytaniach używamy "did" (dla wszystkich osób i liczb) na tej samej zasadzie co "do" w present simple.

Gdy używamy didn't/did nie dodajemy końcówki "ed" na końcu czasownika!

Past Continous
Czas przeszły, jest czymś w stylu tła wydarzeń opisanych w past simple. Używany jest w zdaniach typu "Wyszłam na dwór kiedy padało." W tym zdaniu fakt, że padało, jest tłem wydarzeń. Ogólnie chodzi o to, że "zrobiłam coś podczas gdy działo się coś." Jest nawet taki wykres często stosowany przez nauczycieli:

--------x----------------

kreski to wydarzenie, które jest tłem (past continous). to się działo, działo a tu nagle bum! coś się wydarzyło, i to jest x na wykresie (używamy past simple). Mimo, że nasze wydarzenie (x) już się wydarzyło, to tło dzieję się nadal (kreski).
Tak więc past continous idzie w parze z past simple. W past continous stawiamy przed czasownikiem was (dla 1 i 3 os. l. poj) lub were (dla 2 os. l. poj. i 1, 2, 3 os. l. mn.), a do samego czasownika dodajemy końcówkę "ing".
np. "I went outside while it was raining." (Wyszłam na zewnątrz podczas gdy padało - wyszłam jest w past simple, a padało w present simple).

W przeczeniu używamy wasn't (dla 1 i 3 os. l. poj.) lub weren't (dla 2 os. l. poj. i 1, 2, 3 os. l. mn.) zamiast was/were.

W pytaniach zamieniamy miejscami was/were z wykonawcą czynności tak, aby to pierwsze było na początku.


Uff..... długie to, ale mam nadzieję, że pomoże :)
14 4 14