Odpowiedzi

2010-02-09T17:59:48+01:00
Kancjonał (łac. canticum - monolog, pieśń; lub średniowiecznie cantionale) - - w XIV w., zbiór popularnych kościelnych pieśni religijnych lub śpiewów liturgicznych - kantyk i kantyczek. Nazwa, z czasem zastąpiona przez bardziej spopularyzowaną: "Kantyczki".

Określenie używane główne w Niemczech i Czechach od połowy XV wieku. Początkowo kancjonałem był zbiór śpiewów liturgicznych, jednak później zamieszczano w nim również inne śpiewy religijne, przede wszystkim chorały protestanckie.
2010-02-09T17:59:56+01:00
Zbior piesni religijnych lub piesni
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T18:01:25+01:00
Kancjonał - zbiór śpiewów religijnych: pieśni, fragmentów nabożeństw, psalmów. Kancjonały używane były zwłaszcza w Niemczech i Czechach od połowy XV w., rozpowszechniły się głównie dzięki ruchom dysydenckim. W Polsce do znanych kancjonałów należą m.in.: Cantionale ecclesiasticum (1489, rzymskokatolicki) oraz kancjonały dysydenckie J. Seklucjana (1547) i Walentego z Brzozowa (1554).