Odpowiedzi

2010-02-09T19:33:33+01:00
Dasz naj ? !!! ;d
YRAFA- Żyje w małych grupach rodzinnych na otwartych terenach stepów, czasem wśród niezbyt gęsto porastających akacji, których liśćmi i gałązkami głównie się żywi. Długość ciała dochodzi do 2,2m, ogona do 1m, wysokość w kłębie sięga 3m, zaś do czubka łowy osadzonej na długiej szyi do 6m. Rzadko spożywa trawę, potrafi wytrzymać długi okres bez picia, czerpiąc wilgoć zawartą w liściach akacji. Poszczególne podgatunki różnią się ubarwieniem skóry, kształtem ciemniejszych plam oraz liczbą rożków na głowie. Łatwo dostrzega niebezpieczeństwo, atakowana skutecznie się broni, silnie kopiąc tylnymi kończynami. Ciąża trwa 15 miesięcy, rodzi się tylko jedno młode LEW- Uważany za króla zwierząt żyje na otwartych przestrzeniach sawanny porośniętej kępkami krzewów, gdzie chętnie wypoczywa po polowaniu. Samiec osiąga wagę do 250kg, samica jest mniejsza i waży do 110kg. Długość ciała dochodzi do 2m, zaś ogon ma 1m długości. Ciało pokrywa sierść barwy płowej, czasem bardziej żółta, aż do rudawej. Dzień lew przesypia, wylegując się w chaszczach lub na skalnych wzniesieniach. Jest wówczas rozleniwiony, nie atakuje w porze wypoczynku nawet jeśli byłby bardzo wygłodzony. Poluje nad ranem w stadzie na antylopy, zebry, bawoły, czasem także na żyrafy. Atakują samice, samiec zaś często pomaga tylko w osaczeniu ofiary. Zachowywana jest kolejność spożywania upolowanego zwierzęcia, zawsze pierwszy posila się samiec, potem samice a na końcu małe lwiątka. Ciąża trwa 15,5 tygodnia, po której rodzi się trójka młodych. Lwy dożywają 30 lat. Kiedy lew przekona się, że łatwiej niż zebrę zabić człowieka, może stać się lwem-ludojadem. W czasie budowy słynnej linii kolejowej z Mombasy do Ugandy lwy-ludojady zabiły ok.100 robotników pracujących przy jej powstaniu.

10 2 10
2010-02-09T19:34:15+01:00
przystosowanie do suchszych warunków, w stepach ( klimat umiarkowany z gorącym suchym latem ) dominują trawy tworzące zwarte łany lub kępki w suchszych typach stepu, choć mogą również występować krzewy w zależności od obszaru geograficznego
na sawannach drzewa mają parasolowate korony np. baobab, akacje, w Australii - eukaliptusy;
w porze suchej rośliny drzewiaste zrzucają liście, częste są formy kolczaste, tu podobnie jak na pustyniach sporo jest sukulentów w strefie gdzie sawanna stopniowo przechodzi w pustynię
7 2 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T19:36:34+01:00
Przystosowanie (w tym wypadku roślin) do życia na stepach:
tak bardzo ogólnie
1. niski, płożacy, zwartokępkowy lub poduszkowy wzrost, krótki cykl wegetacyjny
np. dębik ośmiopłatkowy, i wiele innych gatunków wystepujących w naszych górach w piętrze alpejskim
2. zredukowane rozmiary, często karłowate ( ale to tylko tajga najbardziej wysunięta na północ ), zazwyczaj są to drzewa iglaste - świerk, modrzew ( tajga modrzewiowa ) ale też brzoza, ędą to rośliny odporne na niskie temperatury, sporo porostów i mchów
3. dominują drzewa zrzucające liście na zimę - przystosowanie, rośliny zazwyczaj zamykają okres wegatcyjny w cyklu rocznym, zimują w postaci organów przetrwalnych - kłączy, bulw, cebul
4. przystosowanie do suchszych warunków, w stepach ( klimat umiarkowany z gorącym suchym latem ) dominują trawy tworzące zwarte łany lub kępki w suchszych typach stepu, choć mogą również występować krzewy w zależności od obszaru geograficznego
na sawannach drzewa mają parasolowate korony np. baobab, akacje, w Australii - eukaliptusy;
w porze suchej rośliny drzewiaste zrzucają liście, częste są formy kolczaste, tu podobnie jak na pustyniach sporo jest sukulentów w strefie gdzie sawanna stopniowo przechodzi w pustynię
5. ogólnie przystosowania do gromadzenia i oszczędzania wody - metabliczne i morfologiczne np. silna redukcja liści u sukulentów, których funkcje przejmuje zgrubiały pęd, aparaty szparkowe umieszczone w zagłębieniach, na skórce wytworzona gruba warstwa kutykuli, moga też być różnego rodzaju włoski w postaci gęstego kutneru, tutaj wszelkie gruboszowate, np. opuncja

Tylko 5 niestety .
33 3 33