Odpowiedzi

2010-02-09T21:25:50+01:00
Afryka - najważniejsze wiadomości.

Najbardziej charakterystyczne cechy rzeźby kontynentu afrykańskiego to:

1. Afryka to kontynent zdecydowanie wyżynny i górzysty.
2. Wśród wielkich form powierzchni dominują rozległe kotliny i płaskowyże rozdzielone wysokimi progami.
3. Obszarów typowo górskich jest niewiele.
4. Wąski pas nizin ciągnący się wzdłuż wybrzeży kontynentu (niziny są także dnami niektórych kotlin).
5. W Afryce Wschodniej występuje pas obniżeń związanych z systemem rowów tektonicznych.



Kolonialna przeszłość kontynentu

Na obecną sytuację gospodarczą i polityczną afrykańskich państw w dużym stopniu wpłynęła ich kolonialna przeszłość. Przez ponad czterysta lat Afryka była prawdziwa kopalnią siły roboczej oraz źródłem surowców mineralnych dla kolonizatorów.


Negatywny wpływ kolonizacji to:

1. konflikty wojenne (wojny domowe),
2. niewydolny system transportowy - brak szlaków transportowych,
3. niewydolna gospodarka,
4. prymitywne rolnictwo.
15 3 15
2010-02-09T21:27:38+01:00
Http://portalwiedzy.onet.pl/43378,,,,afryka,haslo.html

tutaj masz wszystko zawarte ;)


13 4 13
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-09T21:37:31+01:00
AFRYKA
1. Cechy położenia:
a) symetrycznie po obu stronach równika
b) na wszystkich półkulach (N,S,W,E)
c) większa część w gorącej strefie międzyzwrotnikowej
d) w sąsiedztwie Azji i Europy
e) skrajne punkty:
na N-Przylądek Biały 37°21' N
na S- Przylądek Igielny 34°52' S
na W- Przylądek Zielony 17°32' W
na E- Przylądek Hafun 51°23' E
2. Wody oblewający Afrykę:
-od N i W Ocean Atlantycki
( Morze Śródziemne, Cieśnina Gibraltarska, Zatoka Gwinejska)
- od E Ocean Indyjski
( Morze Czerwone, Cieśnina Bab at Mandab, Zatoka Adeńska, Kanał Mozambicki)
3. Półwyspy( Samalijski, Barka)
4. Wyspy( Madagaskar, Komory<archipelag>Sokotra, W. Kanaryjskie, W. Zielonego Przylądka, W. św.Tomasza, W. Książęca, W.Bioko)
5. Cechy ukształtowania powierzchni:
a)rozległe tereny wyżynne( Wyżyny: Abisyńska, Wschodnioafrykańska)
b) wielkie kotliny( Górnego Nilu, Czadu, Kongo, Kalachari, Libijska)
c)wąski pas nizin nadmorskich
d) łańcuchy górskie (góry Atlas na N, Smocze na S)
e) najwyższe wzniesienia to pojedyncze masywy wulkaniczne(Kilimandżaro-5895m npm, Kenia, Ruwenzori)
f) system rowów tektonicznych we wschodniej Afryce
g) średnia wysokość kontynentu 660m npm
6. Czynniki kształtujące klimat:
*położenie w niskich szerokościach georgaficznych, głównie w gorącej strefie międzyzwrotnikowej(pasatowa cyrkulacja powietrza)
* zwartość kontynentu
*prady morskie u wybrzezy
zimny: Benguelski
ciepły Gwinejski,Mozambicki
7. Rzeki:
Nil(najdłuższa)Kongo, Niger, Zambezi, Orange, Senegal
8. Jeziora:
Wiktorii, Tanganika, Malawi(Niasa), Czad, Rudolfa
9. Liczba ludności: 813mln
10. Rasy ludzkie:rasa białą(płn. Afryka). rasa czarna(poł afryki)
myślę, że na kartkówkę się przyda ;))ja miałam to na spr ;)
46 4 46