Hej, musze zamienic takie liczby na ułamki zwykłe. Mam podane odp w książce, ale musze wiedziec jak to sie robi. Pomocy!! Pokażcie chociaz jak sie robi jeden przykład:
a)0,8(3) = ....
b)0,7(8)=....
c)0,5(90)=.......
d)0,11(2)=.....
prosze o pomoc ;)

2

Odpowiedzi

2009-10-11T13:28:04+02:00
Wytłumacze ci zamiane okresowego na zwykły w inny sposob szybsz i lepszy-np 0,34{5}-zapisz ułamek-licznik -tworzymy liczbe z wszystkich cyfr po przecinku łacznie z cyframi w nawiasie u mnie to liczba345 odejmujemy od niej liczbe utworzona z wszystkich cyfr przed nawiasem u nas to 34 otrzymana roznica to licznik ułamka zwyklego a teraz mianownik -tworzymy liczbe złozona z tylu 9,ile jest cyfr w nawiasie czyli okresie i tylu zer ile jest cyfr przed nawiasem u nas to liczba 900 teraz twoje przyklady 1/ 0.8{3}=licznik=83-8=75 mianownik 90 2/0.7{8}= licznik 78-7=71 mianownik 90-reszte zrob samodzielnie bo to wg moich wskazówek pikuś-pan pikuś-beda problemy-pytaj pozdrawiam
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-11T13:31:30+02:00
A) 0,8(3)=__83_-_8___ =___75____ = __15__ = _5_
90 90 18 6

b) 0,7(8)= ___78_-_7__ = __71__
90 90

c) 0,5(90)= __590_- _5__ = ___585___ = 5 __90__ = 5 __10__
99 99 99 11

d) 0,11(2) = __112_-_11___ = __101___
990 990