Oblicz z dokładnością do 1' współrzedne geograficzne punktu położonego na kuli ziemskiej, w którym w dniu 22 grudnia Słońce górowało po południowej stronie sfery niebieskiej na wysokości 25stopni43' i wschodziło wcześniej niż w Greenwich o 2h16min.

2

Odpowiedzi

2010-02-10T14:10:20+01:00
Ej ale na jakiej stronie było te zadanie .?
bo ja wiem ze je mam na[pewno tylko nie wiem na ktorej stronie jest .! ;-/
napisz mi .!
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T17:18:36+01:00
Aby obliczyć szerokość geograficzną trzeba skorzystać ze wzoru:
h=90°-φ-23°27'
wiedząc, że h=25°43' podstawiamy do wzoru
25°43'=90°-φ-23°27'
φ=90°-25°43'-23°27'
φ=40°50'
ponieważ Słońce góruje po południowej stronie nieba - punkt musi znajdować się na północy więc będzie miał szerokość g. 40°50' N

Długość geograficzna:
2h 16 min=136 min
1° - 4min
x° - 136 min

x=136 min×1°/4 min
x=34°

ponieważ Słońce góruje wcześniej niż w Greenwich więc musi być na półkuli wschodniej (E)

Współrzędne punktu :
40°50' N 34°E
1 5 1