Cześć mam do was ogromną prośbe do 21 potrzebuję 3 rozwiązania zadań z fizyki daje 112 ptk.
1. Jaką pracę wykonuje dźwig budowlany unosząc na wysokości 10m. płytę betonową o masie 240kg? jakia jest moc tego dźwigu jeśli podnoszenie trwało 1min?


2.W wodospadzie o wysokości 40m. w czasie 10 min. spada woda o masie 750 ton. oblicz jaką jaką maksymalną moc można uzyskać z tufbin wodnych napędzanych wodą tego wodospadu?


3.Pocisk o masie 6g. przed uderzeniem w ziemny nasyp na strzelnicy poruszał się z prędkością 500 m/s i zagłębił się w nasypie 0,5m. Jaka była średnia siła oporu gruntu dla pocisku?

Z góry dzienki za odpowiedź i napewno wynagrodzę;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T15:54:40+01:00
Zad1.
m=240kg
h=10m
g(przyśpieszenie ziemskie.) = 10m/s2
Ep=mgh
Ep=240kg * 10m/s2 * 10m
Ep=24000J
Ep=24kJ
Ep=W
Zmiana energii ciała jest równa pracy wykonanej nad tym ciałem.
Wykonuję pracę 24kJ.
t=1min = 60s
W = 24kJ
P=?
P=W/t
P=24000J/60s
P=400W .
Moc tego dźwigu wynosi 400W.
Zad2.
Nie jestem pewna go do końca, ale raczej jest dobrze. Jeśli pomyłka to z zerami.
h=40m
t=10min
m=750t=750000kg
W=?
g=10m/s2 [przyśpieszenie ziemskie.]
Ep=mgh
Ep=750000kg * 10m/s2 * 40m
Ep=300000000J
Ep=300MJ [mega dżule.]
Ep=W [opisane w zadaniu powyżej.]
W=300000000J
t=10min=10*60s=600s
P=W/t
P=300000000J/600s
P=500000W.

Zad3 nie umiem rozwiązać. ;]
2010-02-10T16:54:41+01:00
Zad 3
nie jestem w 100% pewien alz zrobiłbym to tak
policzmy Ek na poczatku - przed uderzeniem
Ek=(mv²)/2
zamieńmy jednostki
m=0,006 kg
V=500 m/s
s=0,5m
Ek=750 J
energia ta jest równa pracy do momentu uderzenia w ziemie
policzmy pracę wykonaną przez ( piach)
W=F*s
F=T tarcie (opór gróntu)
W=T*0,5
W=Ek
T=1500 J
ja bym to tak zrobił :D