Podczas turnieju rycerskiego u króla każda walka trwała 7 minut. Czas odmierzano dwiema klepsydrami-małą i dużą. Podczas jednej walki małą klepsydrę obracano 3 razy i potem dużą 6 razy albo małą 8 razy i potem dużą 2 razy. Jaki czas odmierzała mała klepsydra?

2

Odpowiedzi

2010-02-10T16:10:15+01:00
Układ równań
d-duża klepsydra
m-mała

7(w minutach)=3m+6d
7=8m+2d --> 2d=7-8m
podstawiamy
7=3m+3(7-8m)
7=3m+21-24m
21m=14 | /21
m=2/3( w minutach)
m=40 sekund
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T16:12:40+01:00
X- mała klepsydra
y- duża klepsydra

3x+6y=7
8x+2y=7 / *(-3)

3x+6y=7
-24x-6y=-21

-21x= -14 /-21
x= 0,66

3*0.66 +6y = 7
6y = 7- 1.98

6y = 5.02 / 6

y=0.83 min
x=0.66 min
1 5 1