Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T18:13:09+01:00
1. Przyczyny upadku

– sytuacja gospodarcza,
– wewnętrzna sytuacja polityczna,
– czynniki zewnętrzne.

2. Gospodarka

– podstawą gospodarki rzymskiej ok. III wieku stają się ogromne majątki ziemskie zwane latyfundiami;
– latyfundium opiera się na pracy kolonów (drobnych dzierżawców rolnych), którzy w okresie panowania Konstantyna Wielkiego zostali przypisani do ziemi;
– przyczyny upadku gospodarczego to: brak rąk do pracy (mało niewolników), zniszczenia spowodowane przez najazdy barbarzyńców, zabójcze podatki (nakładane w celu wzmocnienia armii) oraz inflacja.

3. Kryzys polityczny

– niemożność rządzenia ogromnym imperium przez jedną osobę powoduje rozpad państwa na dwie części: zachodnią z centrum w Italii (stolica w Rawennie) oraz wschodnią ze stolicą w Konstantynopolu (ostatni wspólny cesarz to Teodozjusz Wielki);
– brak ciągłości dynastycznej, nieustanne zamieszki przy zmianie władcy.


co zawdzięczamy
600 p.n.e. - mosty drewniane i kamienne,
440 p.n.e. - abakus,
312 p.n.e. - droga bita Via Appia,
250 p.n.e. - użycie betonu,
56 p.n.e. - kurtyna w teatrze,
20 n.e. - metalowe pióra do pisania,
60 n.e. - pierwsza fontanna,
107 - wiatrak,
181 - szybkowar,
2 5 2
2010-02-10T18:23:17+01:00
1. katastrofa finansów państwa, Rzym zaprzestał podbojów, Dekadencja elit ,
Ingerencje armii w politykę , Zmiany demograficzne, najazd najpotężniejszego władcy etruskiego Larsa Porsenny, Zagrożenie ze strony ludów apenińskich
2. Drogi, system rzadow, system dwupartyjny,

4 3 4