Odpowiedzi

2010-02-10T19:02:27+01:00
Po pokoju polsko-rosyjskim zawartym w 1667 r w Andruszowie, hetman kozacki, Doroszenko, poddał się sułtanowi tureckiemu, który wysłał przeciw Rzeczypospolitej Tatarów krymskich.
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T19:05:05+01:00
W czerwcu 100-tysięczna armia turecka, dowodzona przez samego sułtana Mehmeda IV, obległa Kamieniec Podolski, który po dwu miesiącach skapitulował. Natomiast Lwów okupił się po 10 dniach oblężenia i w październiku zawarty został traktat pokojowy w Buczaczu, oddający Turcji Podole, zaś Ukrainę otrzymali Kozacy, jako poddani Wielkiej.Po całonocnym markowaniu ataku, w śnieżnej zadymce i morderczym dla Turków zimnie, o brzasku 11 listopada 1673 r. Sobieski osobiście poprowadził swe wojska do szturmu na twierdzę.Klęska Turków zamieniła się w pogrom, gdy pod naporem uciekających zawalił się jedyny most ewakuacyjny na Dniestrze. Zwycięstwo polskie nie przyniosło jednak przełomu w wojnie i odzyskania Kamieńca Podolskiego, ale utwierdziło respekt hetmana Jana Sobieskiego w Europie i u Turków, którzy odtąd zwali go „Lwem Lechistanu”.
10 4 10