Odpowiedzi

2010-02-10T19:44:12+01:00
Cechy rycerzy to :
walecznosc rycerskosc honorowosc rycerz był nieustraszony zawzięcie dążył do celu
4 1 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T19:44:45+01:00
Cechy rycerza polskiego na podstawie powieści "Krzyżacy"-Henryka Sienkiewicza. W czasach średniowiecza rycerzem było dość trudno zostać ,wbrew pozorom.Młody chłopiec musiał najpierw służyć na dworzebogatego pana, potem zostać giermkiem rycerza i uczyć sie odniego zarówno walki jak i zachowania .Dopiero w wieku 20 lat mógł być pasowany na rycerza.Odtąd obowiązywał go kodeksetyki rycerskiej a więc :- zawsze być gotowym do walki-kierować się honorem, miłością do Ojczyzny , swego pana i Boga- dotrzymywać danego słowa- opiekować się słabszymi- szanować i służyć kobietom- przestrzegać reguł w/w kodeksu rycerskiego.Złamanie reguł kodeksu było równoznaczne ze splamieniem honorui zakończeniem kariery rycerza. Rycerz średniowieczny motywację do walki czerpał z wiernościwobec Ojczyzny i aby zasłużyć się Bogu. Hasło "Bóg ,Honor, Ojczyzna" przetrwało do dziś w harcerstwie.Do walki np.w bitwie pod Grunwaldem rycerze polscy ruszali po odśpiewniu pieśni "Bogurodzica " .Widzimy więc ,że aspekt religijny był ważny w życiu rycerza.Przykładem wzorca cnót rycerskich był Zawisza Czarny z Garbowa,który na wieść o wojnie z Zakonem Krzyżackim wraca do kraju.Świetny wojownik ,jeździec ,człowiek honorowy.Powiedzenie "polegać jak na słowie Zawiszy" znane do dziś oznacza dotrzymywanie słowa.Drugim wybitnym wojownikiem i wodzem jest Zyndram z Maszkowic, który czuwał nad przebiegiem bitwy pod Grunwaldem.Cieszył się autorytetem, był sławnyJurand ze Spychowa to postać tragiczna, w której oprócz męstwa, waleczności jest także szlachetność i wielkoduszność.Darowuje bowiem życie oprawcy swej córki Danusi co dowodzi wielkoduszności.Zbyszko z Bogdańca to silny, doskonale władający mieczem i toporem młody rycerz -postać fikcyjna w powieści.bardzo szanował swego stryja Maćka ,opiekował się nim wchorobie.Dotrzymał słowa danego wybrance swego serca- Danuśce zdobywając krzyżackie pawie czuby.Jednak mało nie przypłacił tego życiem, bowiem napadł na posłaa zatem złamał jedną z reguł rycerza.Ocalony został przez Danuśkę.Zbyszko z jednej strony ma charakter gwałtowny i porywczy - atak na posła, a z drugiej jest opiekuńczy wobec Danuśki i stryja Maćka.


Może byś wybrał sobie coś z tego. (Ja to pisałam tylko nie całe)
3 4 3