Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T20:16:00+01:00
Aparaty szparkowe są konieczne u rośli, ponieważ służą one do wymiany gazowej. Ponad to aparaty te regulują ilość wody w roślinie.
1 5 1
2010-02-10T20:16:40+01:00
Szparki mają decydujące znaczenie dla funkcjonowania układu wentylacyjnego roślin pozwalającego na dostarczanie niezbędnego dla procesu fotosyntezy dwutlenku węgla. Dzięki nim rośliny mogą skutecznie pobierać ten gaz chroniąc się równocześnie przed szkodliwymi stratami wody w wyniku transpiracji. Funkcjonowanie szparek wiąże się ze zdolnością do zmiany kształtu komórek szparkowych. Komórki te poprzez zmianę turgoru, wykorzystując zjawisko osmozy, powodują zamykanie (obniżenie turgoru) lub otwieranie (podwyższenie turgoru) szparek. Skuteczność tego działania wspomagana jest przez nierównomierne zgrubienia ścian komórkowych, które są grubsze w środkowych odcinkach komórek szparkowych. Jeśli komórki mają dużą ilość wody, nadymają się i odciągają od siebie zgrubiałe ściany. Gdy następuje utrata wody, szparki się zamykają.
2010-02-10T20:17:06+01:00
Aparat szparkowy służy do pobierania dwutlenku węgla z powietrza aby wytwarzać energię w wyniku fotosyntezy.
Służy on także do wymiany gazów.