Akwarium w kształcie prostopadłościanu o krawędziach długości 50cm,30 cm i 20cm jest wypełnione do połowy wodą.

a) Ile waży woda w akwarium
b) O ile centymetrów podniesie się poziom wody w akwarium gdy dolejemy 3 litry wody
c) Ile wody należy dolać do tego akwarium aby było wypełnione do 3/4 wysokości.

Prosze o dokładne wykonanie działań. Z góry dziekuje :)

2

Odpowiedzi

2010-02-10T21:13:48+01:00
A) Najpierw musisz wszystkie wymiary przedstawic w dm :
5 dm x 3 dm x 2 dm
Obliczasz obietosc : V= 5*3*2= 30 dm³
Akwarium wypelnione jest do polowy woda wiec:
Vw= ½*V = 15 dm³
Teraz korzystasz z popularnej zależnosci : 1 kg wody = 1 dm³
wiec : Mw= 15 kg.
b) Nawiązując do powyzszego punktu, gdy do akwarium dolejesz 3 litry wody to objętość wody bd wynosila Vw₁= 18 dm³ (15+3).
teraz obliczasz wyskosc wody : Vw¹= 5dm* 3dm* wysokosc
(przy założeniu ze 5 i 3 to wymiary krawedzi podstawy)
podstawiasz Vw¹ : 18= 5*3*wyskokosc
18/15 = wysokosc (w dm)
180/15 = wysokosc (w cm)
12= wysokosc (w cm)
c) Vw³- ilosc wody potrzebnej do wypelnienia 1/4 akwarium

Vw³= Vw*½
Vw³= 7,5 dm³
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T21:19:42+01:00
20cm^*30cm^*50cm^=30000cm^=30dm^=30l
0,5 z 30l=0,5*30=15 (akwarium do połowy pelne!)
a) waży 15 kg

połowa - 15kg=15l
trzy czwarte-xkg=xl
3/4=22,5 (obliczylam za pomoca proporcji)
22,5-15=7,5kg=7,5l
c) trzeba dolać 7,5 litra wody


Bardzo przepraszam, ale nie umialam rozwiązać b) :(


1 4 1