1. Podaj rolę 5 dowolnych mikroelementów i makroelementów.
2. Jaką rolę pełnią i gdzie możemy znaleźć witaminy ?
3. Dlaczego przygotowując surówkę np. z marchewki należy skropić ją olejem ?

P.S. Potrzebuję te zadania na piątek. Nieważne skąd to weźmiecie ma być na temat i dużo.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T21:37:36+01:00
1. Mikroelementy:
-żelazo-skladnik hemoglobiny, która umożliwia transport tlenu
-jod-bierze udział w wytwarzaniu hormonów potrzebnych do wzrostu i rozwoju mózgu człowieka
-fluor-wzmacnia kosci, chroni zęby przed próchnicą
-mangan-jego niedobór powoduje opuźnienia w rozwoju fizycznym
-miedź-bierze udzial w tworzeniu tkanki łącznej, wpływa pozytywnie na pracę serca
Makroelementy
-fosfor-skladnik kości i zębów
-wapń-składnik kości i zębów, umozliwia prawidłową pracę serca i mięśni
-magnez-wpływa na przemianę cukrów,witaminy C, umozliwia pracę układu nerwowego i serca
-wegiel-tworzy związki organiczne
-tlen-niezbedny do życia bo nim oddychamy
2. witaminy pełnią wiele ról w organizmie. Są w wielu produktach:owoce, warzywa, rośliny straczkowe, mięso, jaja, ser, tran, masło, ryby, mleko, pszenica, watroba, drożdże. wpływają na odporność organizmu, prawidłową pracę układów, wspomagaja krzepnięcie krwi, pobudzają wytwarzanie krwinek czerwonych, wpływają na zdrowie skóry i włosów itd itp. Jak chcesz wiedziec dokladnie która witamina gdzie i na co to tego jest mnóstwo i nie sposób tego wszystkiego tu wypisac...
3.Ponieważ marchew ma witaminę E która jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc trzeba skropić olejem żebywitamina sie rozpuściła i została wchłonieta potem przez organizm.
9 4 9
2010-02-10T22:12:07+01:00
1. makroelementy : węgiel, wodór, tlen, siarka, azot, potas, sód
mikroelementy : żelazo, miedź, jod, fluor, cynk
2. Witaminy pełnią wiele funkcji. Każda z nich ma inną, np.niedobór tych witamin podowuje :
witamina A - zahamowania wzrostu czy ślepotę zmierzchową. Znajdziemy ją m.in w tranie, wątrobie, mleku czy warzywach zawierających B-karoten (pomidory, marchew)
witamina B1 choroba Beri-Beri czy nerwowość. Znajdziemy ją m. in. w roślinach strączkowych, kaszy gryczanej czy drożdżach.
witamina B2 - anemia, choroby skóry. Znajdziemy ją w pieczarkach czy serze białym
witamina B12 - kłopoty z żołądkiem, osłabienie. Źródłem są m.in. żółtka jaj , ryby lub mleko.
witamina C - szkorbut, obniżona odporność. Źrodła : czarna porzeczka, cytrusy, pietruszka
witamina D; - krzywica, łamliwość kości . Źródła : tran, jaja, ryby, masło.
witamina K - obniżenie krzepnięcia krwi . Źrodłem są szpinak, kapusta czy wątroba.

3. Należy skropić ją olejem, ponieważ witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach. Kiedy już rozpuszczą się w nich są łatwiej przyswajalne dla naszego organizmu :)
1 5 1