Hej. Mam jutro kartkówkę z chemii. Rozumię ją, ale mam problem z takim wzorem otrzymywania soli " Sól I + sól II --> sól III + sól IV" czy może ktos mi wytłumaczyc po kolei ( nie musi być dokładnie) łącznie z tym dodawanie cyferek - np. 2 KNO3. Chodzi mi o tą dwójkę.

3

Odpowiedzi

2010-02-10T21:48:54+01:00
Sól I + sól II --> sól III + sól IV
wowczas chodzi o to ze ta sol 3lub 4 musi byc nierozpuszczalna.Masz zapewne taka tabele rozpuszczalnosci.
przykład:BaCl2+K2SO4---->BaSO4STRALKA W DOL PONIEWAZ TASOL JEST NIEW ROZPUSZCZALNA,
no a jesli chodzio ta dwojkę to jest poprostu uzgodnienie reakcji.
2010-02-10T21:52:05+01:00
W reakcji, o której piszesz celem jest uzyskanie soli trudnorozpuszczalnej. Bierzesz dwie rozpuszczalne, a otrzymujesz jedną rozpuszczalną i jedną trudnorozpuszczalną, np.:
2AgNO3 + CaCl2 = 2AgCl + Ca(NO3)2
Te cyferki to współczynniki stechiometryczne. Musisz sprawdzić ile atomów pierwiastka jest po jednej stronie i dać taką liczbę, żeby po drugiej stronie było tyle samo atomów.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-10T21:53:00+01:00
Np
MgCl2+KNO3→KCl+Mg(NO3)2
następuje wymiana metali z resztami kwasowymi
teraz liczymy atomy, zaczynamy od metalu np magnezu.
Po lewej stronie jest jeden i po prawej jest jeden, zostaje tak jak jest. następnie potas po jednej i po drugiej stronie jest po jednym atomie, zostaje tak jak jest.
Liczymy chlor, po lewej są dwa(cyfra2 za symbolem dlatego też dopisujemy z przodu dwójkę po prawej stronie
MgCl2+KNO3→2KCl+Mg(NO3)2
zmianie uległa ilość potasu więc po lewej dopisujemy 2
MgCl2+2KNO3→2KCl+Mg(NO3)2
teraz liczymy azot, po lewej są dwa atomy azotu(świadczy o tym dopisana 2) i po prawej też są dwa(dwójka za nawiasem.
Atomy tlenu też się zgadzają.
po prawej6 i po lewej6
1 5 1