Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-11T14:29:26+01:00
Zaślubiny Polski z morzem – patriotyczny akt, który miał miejsce 10 i 11 lutego 1920 w Pucku oraz w marcu 1945 w Mrzeżynie (17.) i w Kołobrzegu (18.).
Zaślubiny odbyły się poprzez wrzucenie pierścienia do morza. Tego dnia, przed zaślubinami, odbyło się spotkanie generała i delegacji władz Polski w Gdańsku z tamtejszą Polonią, która ofiarowała na ręce gen. Hallera dwa platynowe pierścienie. Pierścienie te były sfinansowane przez polskich gdańszczan, np. rodzinę Leszczyńskich czy Raciniewskich.

Polska objęła 10 lutego odcinek wybrzeża morskiego, które wraz z Półwyspem Helskim liczyło 140 km zaniedbanego gospodarczo wybrzeża Bałtyku.

Wojciech Kossak zainspirowany tym wydarzeniem namalował obraz Zaślubiny Polski z Bałtykiem.

Zaślubiny Polski z morzem w 1920:

* 10 lutego – Puck – generał Józef Haller

Zaślubiny Polski z morzem w 1945:

* 17 marca – Mrzeżyno – ułan kapral Sochaczewski
* 18 marca – Kołobrzeg – kapral Franciszek Niewidziajło
1 5 1
2010-02-11T14:30:21+01:00
Zaślubiny Polski z morzem - to patriotyczny akt. który miał miejsce 10 i 11 lutego 1920r. w Pucku oraz w marcu 1945 w Mrzeżynie i w Kołobrzegu.
2010-02-11T14:30:52+01:00
Zaślubiny Polski z morzem to patriotyczny akt. Miał miejsce:
- 10 i 11 lutego 1920 w Puckiu
- w marcu 1945 w Kołobrzegu I Mrzeżynie.

18. marca odbyły się właśnie w Kołobrzegu.
(kapral Franciszek Niewidziało)

wówczas Armia Wojska Polskiego zdobyła Kołobrzeg.
1 5 1