Odpowiedzi

2010-02-11T14:56:12+01:00
Triada to trójdźwięki zbudowane na 1, 4, i 5 stopniu gamy
od I stopnia gamy- tonika
od IV stopnia gamy- subdominanta
od V stopnia gamy- dominanta

w gamie C-dur
tonika C E G
subdominanta FAC
dominanta GHD

w innych gamach analogicznie
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-11T15:12:33+01:00
Riada harmoniczna układ trzech trójdźwięków. Opiera się na akordach utworzonych z trzech stopni gamy: tonice, subdominancie i dominancie.

Często spotyka się kolejność T - S - D - T (tonika - subdominanta- dominanta - tonika). Układ taki określa się także jako kadencja.

Kadencja (z wł. cadenza co w dosłownym tłumaczeniu znaczy upadek) to pochód akordów mający charakter zakończenia. Kończą one utwór muzyczny lub jego część. Jednocześnie triada jest jednym z najprostszych i podstawowych układów w kompozycji muzycznej. Wprowadza charakterystyczne napięcie, które rozładowuje powrót na tonikę. Mówi się, że subdominanta i zwłaszcza dominanta dążą do rozwiązania na tonikę.


kkkk . ;*
4 5 4