A) Cenę pewnego produktu zwiększono najpierw o 30% a potem jeszce o 40%. O ile procent wyższa jest obecna cena od początkowej?
b) Cenę produktu zwiększono najpierw o 20% a potem zmniejszono o 50%. O ile procent obecna cena jest mniejsza od poczatkowej?

2

Odpowiedzi

2009-10-11T19:08:15+02:00
A) cena jest wyższa o 70%
b) cena jest niższa o 30%
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-11T19:12:17+02:00
A) Cenę pewnego produktu zwiększono najpierw o 30% a potem jeszce o 40%. O ile procent
wyższa jest obecna cena od początkowej?
b) Cenę produktu zwiększono najpierw o 20% a potem zmniejszono o 50%. O ile procent obecna cena jest mniejsza od poczatkowej?

a) x-cena początkowa
x+0,3x=1,3x (cena po pierwszej podwyżce)
1,3x+0,4*1,3x=1,3x+0,52x=1,82x 1,82*100%=182
Gdybyśmy pod x podstawili jakąkolwiek liczbę, to byłoby nam łatwiej... No, ale zrobiłem to, żebyś widział o co mi chodzi. Tak więc cena po podwyżkach była o 182% większa od ceny początkowej
b) x-cena początkowa
x+0,2x=1,2x
1,2x-0,5*1,2x=1,2x-0,6x=0,6x 0,6*100%=60%
Obecna cena jest o 60% mniejsza od ceny początkowej.
Pozdrawiam;)
5 3 5