1.Podstawy trapezu równoramiennego maja długości 4cm i 20 cm, a jego wysokośc ma długośc 6cm. Oblicz obwód tego rapezu.

2.Oblicz długość wysokości trapezu równoramiennego o podstawach długości 11 cm i 27 cm oraz ramionach długości 14 cm.

3.Bok rombu ma długość 13 cm, a jedna z jego przekątnych ma długość 24 cm. Oblicz długość drugiej przekątnej.

2

Odpowiedzi

2010-02-11T21:28:37+01:00
1. Trzeba odjąć od dłużej podstawy krótszą, aby powstał jeden z boków trójkąta prostokątnego.
16²+6²=x²
256 + 36 = x²
x²=292
x=√4x73
x=2√73

Obw. = 20+4+ 2 x 2√73=24+4√73cm
2. Trzeba również odjąć od dłużej podstawy krótszą, aby powstał jeden z boków trójkąta prostokątnego.
A więc z Pitagorasa:

16²+x²=14²
256+x²=196
256-196=x²
60=x²
x=√4x15
x=2√15 = h Wysokość wynosi 2√15 cm
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-11T21:28:55+01:00
1. z tw. Pitagorasa liczymy dlugosc ramion
a²+b²=c²
8²+6²=x²
64+36=x²
x=√100 = 10cm

a=20
b=4
c=10
d=10

Ob = a+b+c+d = 20+4+10+10=44cm

2.
z tw. pitagorasa liczymy wysokość
a²+b²=c²
8²+x²=14²
64+x²=196
x=√196-64=√182=91√2
wysokosc wynosi 91√2.

3. z tw. pitagorasa liczymy dl. polowy drugiej przekatnej.
a²+b²=c²
12²+x²=13²
144+x²=169
x=√169-144=√25=5 - tyle wynosi polowa drugiej przekatnej

5*2=10 cm - tyle ma druga przekatna.


**w załączniku są rysunki do kazdego zadania.