Kupiec udał się w podróż handlową po Włoszech.W Wenecji podwoił swój majątek,a następnie wydał 12 denarów.Potem udał się do Florencji gdzie znowu podwoił liczbę posiadanych denarów i wydał 12 denarów.Po powrocie do Pizy poraz kolejny podwoił swój majątek,wydał 12 denarów i został bez grosza.
Ile denarów miał na początku?
Daje naj;)
(zadanie ma być wykonane na x i y)

3

Odpowiedzi

2010-02-12T12:04:16+01:00
Piza:
2x-12=0 /+12
2x=12/:2
x=6
Florencja:
2y-12=6/+12
2y=18/:2
y=9
Wenecja:
2z-12=9/+12
2z=21/:2
z=10,5
Odp. Na początku miał 10,5 denara.

Pozdrawiam i licze na naj :))
10 4 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-12T12:05:22+01:00
Oznaczmy:
x - liczba denarów jakie miał na początku

Budujemy równanie:
2(2(2x-12) - 12) - 12 = 0
2(4x-24-12) -12 = 0
8x - 48 - 24 -12 =0
8x = 84
Stąd mamy:
x = 10,5

Sprawdzenie:
Na początku miał 10,5 denara.
W Wenecji podwoił swój majątek - 21 denarów
i wydał 12 denarów - zostało mu 9 denarów
We Florencji podwoił swój majątek - 18 denarów
i wydał 12 denarów - zostało mu 6 denarów.
Po powrocie podwoił swój majątek - 12 denarów
i wydał 12 denarów - zostało mu 0 denarów.


Odp. Na początku miał 10,5 denara.
18 4 18
2010-02-12T12:07:16+01:00
Nie wiem jak zrobić na x y, ale mogę pomóc tak:
x=?
[(x*2-12)*2-12)]*2-12=0
[(x*2-12)*2-12)]*2=0+12=12
[(x*2-12)*2-12)]=12:2=6
(x*2-12)*2=6+12=18
x*2-12=18:2=9
x*2=9+12=21
x=21:2=10,5
3 3 3