Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-12T13:50:14+01:00
Wojny z Rosją przyczyny
-rywalizacjia i inflanty
- zaangazowanie magnaterii polskiej w dimitriady
- dążenia magnatów polskich do powiekszenie swoich majatkow na wschodzie
-dażenie zygmuntka II Wazy do objęcia trou w Maskwie
(jak wiecej to pisz)
Wojny z Turcja
- ekspancja polskich magnatow w moldawi
- najazdy tatarow podleglych sultanowi na ziemie poslie
- poparcie przez RP austi w konflikcie z turcja
łupiezne wyprawy kozakow
(jak wiecej potrzebne to pisz)
Wojny ze szwecja przyczyny
chęc wladcó w szwecji zdobycie ziem mogących byc zapleczem rolniczym kraju
wlaczenuie do polski estonii 1600 rok
uzywanie tytulu krola szwecji przez zygmunta III waze

powasanie chmielnickiego przyczyny najazdy kozackie
dazenie kozakow do powiekszenie rajestru
dazenie kozakow do uzyskanie iwekszych swobod politycznych
;D
24 3 24
2010-02-12T13:51:13+01:00
1. Wojna z Rosją wywołana została chęcią obsadzenia przez polskich magnatów Dymitra Samozwańca na tronie moskiewskim. Chcieli wykorzystać powstałe w Rosji zamieszanie po śmierci cara Borysa Gordunowa. W 1610r. wojska hetmana Stanisława Żółkiewskiego pobiły Rosjan pod Kłuszynem i wkroczyły
do Moskwy. W 1634r. zawarto pokój w Polanowie dzięki któremu Rzeczpospolita pozyskała m.in. Smoleńszczyznę.

2. Konflikt polsko-turecki spowodowany został rywalizacją o wpływy w Mołdawii i Wołoszczyźnie oraza najazdami Kozaków na ziemie tureckie i Tatarów na ziemie polskie. Turecką potęgę dwukrotnie powstrzymano:
- w przegranej bitwie pod Cecorą w 1610r. (hetman Stanisław Żółkiewski)
- skutecznie broniąc twierdzy Chocim w 1621r. (hetman Jan Karol Chodkiewicz).

3. Wojna ze Szwecją:
- spór o Inflanty (o panowanie na Bałtyku)
- pretensje Zygmunta III Wazy do tronu szwedzkiego.
w 1605r. pod Kircholmem Polska husaria pod dowództwem hetmana Chodkiewicza pokonała Szwedów. Jednak dalszy ciąg tej wojny przyniósł Polsce utratę Inflant pod koniec lat 20 XVIIw.

4. Przyczyny wybuchu powstania Chmielnickiego:
- niezadowolenie ludności ruskiej z rządów polskich magnatów
- odmawianie Kozakom praw należnych szlachcie
- ograniczenie rejestru Kozaków uprawnionych do pobierania żołdów.
w 1648r. pod wodzą Bohdana Chmielnickiego Kozacy rozpoczęli powstanie, które wywołało krwawą wojnę domową i wciągnęło Polskę w kolejny konflikt z Rosją. Po przegranej bitwie pod Beresteczkiem w 1651r. Kozacy szukali wsparcia, które znaleźli w Rosji. Zawarli z Rosją ugodę w Perejasławiu w 1654r. Doprowadziło to do wojny polsko-rosyjskiej zakończony pokojem w 1686r. w myśl postanowień, którego Rzeczpospolita utraciła lewobrzeżną Ukrainę z Kijowem oraz Smoleńsk.
17 4 17