Witam:) Potrzebuje 3 opisy przyrody z książki pt. Pan Tadeusz, z każdego opisu trzeba wypisać po 3 środki artystyczne np. 3 metafory, 3 porównania, 3 uosobienia, itp. I do tego muszę wiedzieć czego jest dany opis z którego wzięliście te środki np. opis ogrodu (którego), las, dom, itp. Z góry dziękuje.

3

Odpowiedzi

2010-02-12T17:13:55+01:00
Ogólnie jest to opis przyrody:

Środki stylistyczne :

Synonimy – obłoki-chmura

Epitety – „obłoki ranne” „czarne ptaki” „ogromną chmurą” „wielki żagiel” „zielone wierzby” „długiemi romiony” „grobowym dole” „warkocz posrebrzony” „liście siwe” „Sybilskiej Nioby” „wielkie oko” „kłosami złotymi”

Metafory (porównania] – „obłoki ranne, zrazu rozpierzchnione jak czarne ptaki” „Chmura wszerz rozpostarta jak wielki żagiel” „łany zbóż wrzały jak fale” „płaczki teraz jak martwe, z niemej wyrazem żałoby” „stoją na kształt posągów Sybilskiej Nioby”

Animizacja – „słońce zbiegło” „łany zbóż, w wrzódy kładąc się na ziemi” „teraz stoją nieruchome i poglądają w niebo najeżywszy słomę” „wierzby i topole, były czołem, długiemi kręciły ramiony, rozpuszczając na wiatry warkocz posrebrzony” „jedna osina drżąca wstrząsa liście siwe”

Archaizm – chyżej, wprzódy, złotemi, pierwej, długiemi, ramiony, buhaj, strawę, złowrogiem, z dziwu”

Anafora – powtarzanie na początku „i”
49 4 49
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-12T17:14:29+01:00
W I księdze, praktycznie sam początek:
"Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych ... że gościnna i wszystkich w gościnę zaprasza"
metafory: "pól malowanych zbożem"
porównania: "świecą gęsto jak gwiazdy" "gryka jak śnieg biała" "a wszystko przepasane jakby wstęgą"
uosobienia: "panieńskim rumieńcem dzięcielina pała"
epitety: "pagórku niewielkim" "brzozowym gaju" "błekitnym Niemnem" "panieńskim rumieńcem"

W II księdze opis ogrodu:
"Drzewa owocne, zasadzone w rzędy ... okryły grzędy jakby kobiercem fałdzistym"
porownania: "wtoczył się jak gość między" "w środku kwiatów, jak pełnia między gwiazdami" "okryły grzędy jakby kobiercem fałdzistym"
epitety: "krągły słonecznik" "wypukłe pagórki" " licem wielkiem, gorejącem" "wysmukły bób" "białawe górują badyle"
ożywienie: "krągły słonecznik licem wielkiem gorejącym od wschodu do zachodu kręci się za słoncem"

opis lasu ksiega IV
"Bo gdybyś przeszedł bory i podszyte knieje .... Bo Trud i Trwoga, i Śmierć bronią mu przystępu""
porownania: "w niej, jak w arce Noego" "jak ojce żyły w raju, tak dziś wnuki" "
epitety: "małe jeziorka" "rdzą krwawą" "łyse, skarlowaciałe, robaczliwe, chore" " brzydkimi grzybami brodate"
ożywienie: "dalej co krok czyhaja, niby wilcze doły, małe jeziorka" "pnie garbiąc sie brzydkimi grzybami brodate, siedzą wokoło wody, jak czarownic kupa"
23 4 23
  • Użytkownik Zadane
2010-02-12T17:29:23+01:00
Opis burzy :
Na zachód jeszcze ozłocona (epitet)
ziemia świeci ponuro ( metafora), żółtawo-czerwona;(epitet)
już chmura (porównanie), roztaczając (metafora) cienkie na kształt sieci, (porównanie)
wyławia resztki (epitet) światła (metafora), a za słońcem leci,(metafora)
jak gdyby (porównanie) je pochwycić chciała przed zachodem. (metafora)
Kika wichrów raz po raz prześwisnęło spodem,
jeden za drugim lecą (animizacja), miecąc krople dżdżyste,(epitet)
Wiekie, jasne, okrągłe (epitety), jak grady ziarniste.(porównanie)
Nagle wichry zwarły się, porwały się wpoły, (metafora)
borykają się, kręcą,(metafora) świszczącemi (epitet) koły
krążą po stawach, mącą do dna wody w stawach; (metafora)
wpadli do łąki, świszczą po łozach i trawach, (metafora)
pryskają łóz gałęzie (metafora), lecą traw (epitet) przekosy (animizacja)
na wiatr, jako garściami wyrywane włosy (porównanie)
zmieszane z kędziorami snopów (metafora), wiatry wyją, (onomatopeja)
Upadają na role, tarzają się, ryją (animizacje)
Rwą skiby, robią otwór wichrowi trzeciemu (metafory)

Dzikie ptactwo :
Tam derkacz wrzasną (onomatopeja) z łąki, szukać go daremnie, (epitet)
Bo on szybuje w trawie jako szczupak w Niemnie; (porównanie)
tam ozwał się nad głową ranny wiosny (epitety) dzwonek
również głęboko (epitet) w niebie schowany skowronek (metafora)
ówdzie orzeł szerokim skrzydłem przez obszary
zaszumiał (onomatopeja) strasząc wróble jak kometa cary (porównanie)
zaś jastrząb, pod jasnymi wiszący błękity, (metafora)
trzepie skrzydłem jak motyl na szpilce przybity. (porównanie)

Litewskie lasy:
A przecież wokoło nich ciągnęły się lasy (metafora)
Litewskie ! tak poważne (epitet) i tak pełne krasy !
czeremchy oplatane dzikich chmieów wieńcem,
jarzębiny ze świeżym pasterskim (epitety) rumieńcem ( personifikacja)
eszczyna jak menada(porównanie) z zielonymi (epitet) berły,
ubranemi jak grona (porównanie, metafora), w orzechowe (epitet) perły;
a niżej dziatwa leśna (epitet): głóg w objęciu kalin (metafora)
ożyna czarne usta tuąca do malin (personifikacja).
17 4 17