Czesc ;) prosze omowcie mi zadania z procentow ze str 28 zad 10, 11, 12 . z gory dziekuje za obliczenia. Obiecuje ze wynagrodze wam dajac naj;) pozdrawiam ;*
w zalaczniku sa te zadania i odpowiedzi ;)
potrzebuje to jak najszybciej abym mogla je przeanalizowac i sie ich nauczyc ;)

3

Odpowiedzi

2010-02-12T18:58:30+01:00
1. Najłatwiej to zrobić proporcjami
a) dodajesz gole do przerwy
dodajesz gole po przerwie

gole po przerwie + gole do przerwy = 100%
gole po przerwie = masz się dowiedzieć ile to % więc x%

teraz mnożysz na ukos
x% razy gole po przerwie = gole po przerwie razy 100%
dzielisz przez " gole po przerwie" żeby wyliczyć x i otrzymujesz równanie
x%=gole po przerwie razy 100% przez gole po przerwie
i w ten sposób dostajesz wynik

żeby obliczyć jaki % tych meczów odbywał się pomiędzy drużynami z europy musisz sprawdzić ile łącznie odbyło się meczów i ile odbyło się meczów pomiędzy drużynami z europy
znowu układasz równanie żeby obliczyć x%
wszystkie mecze - 100%
mecze pomiędzy drużynami z europy - x%

x%=mecze pomiędzy drużynami z europy razy 100% przez wszystkie mecze

b) francuzi strzelili w finale 3 gole i stanowiły one 20% ich wszystkich bramek ... ile było wszystkich bramek ?
3 = 20%
x = 100%

x=100%×3 / 20% (skracam 20% i 100%)
x=5×3
x=15 goli (wszystkie bramki francuzów)

c) 64 = 100%
x = 75 %
x=75 % × 64 / 100%
x=48 (ilość meczy w pierwszej turze)

64 - 48 = 16 (ilość pozostałych meczy czyli w II turze i po)

mamy w tabelce dane, żeby obliczyć ile meczów było w II turze
było ich 8
x=8
100%=64
x=100×8 /64
x=12,5% meczy odbywa się w II turze
ile odbywa się po II turze mistrzostw ? możemy się znowu bawić proporcjami (tymi równaniami) ale można to zrobić teraz łatwiej
100%-75%-12,5%=12,5%
po II turze odbywa się 12,5% mistrzostw

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem w tłumaczeniu tych zadań ...

12. Zrobię jeszcze to, bo zaznaczone wykrzyknikiem
a) cena brutto = 100% ceny + podatek vat
czyli cena brutto = 122%
cena netto = 100%

100%=4000 zł
122%=x zł

x=4000×122 / 100
x=4880 zł tyle kosztuje komputer brutto

b) 7% = 8400 zł
100% = x zł

x=100×8400 / 7
x=120 000 zł (cena mieszkania netto)

c) 12 zł = 100%
12,36 zł = x%

x=12,36×100 /12
x=103% to cena brutto

103% - 100% = 3% (to jest podatek)

Edycja ...
11. a) tutaj tylko dodawanie
b) dzielisz nigeria przez niger
kolejne polecenie ... dodajesz % tych krajów i przyrównujesz do x następnie zakładasz, że 3/3 = 100% jeśli wyjdzie, że x=1/3 to znaczy, że tak
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-12T19:02:26+01:00
10)
a)ogólnie padły: 23 gole
po przerwie: 11 goli

23-100 %
11 - x %

23x= 11 * 100
23x= 1100 | : 23
x= 47.82 po zaokrągleniu 48 %

było 8 meczów
3 z nich były miedzy Europejskimi państwami

8-100 %
3 - x %
8x= 3*100
8x = 300 | : 8
x= 37,5

c) 64-100%
8 - x%
800= 64x
x= 12,5 %

75 % * 64 = 48
48 + 8 = 56
56 - 8 = 8

11)
a)procent mieszkańców: 61,7 % (wystarczy wszytsko dodać)
procent powierzchni: 49, 8 % (też trzeba dodać)
c) 7,9 - x
4,2 - 1,28
4,2x= 7, 9 * 1,28
4,2x=10,112
x= 2,401 (po zaokrągleniu)

12)
a)4000 zł + 22% * 4000 zł = 4000 + 880= 4880- cena komputera brutto
b) 7 % - 8400
100 % - x
8400 * 100 = 7x
840000 = 7x | : 7
x= 120000 cena mieszkania
c) 12 - 100 %
12,36 - x%
12,36 * 100 = 12x
1236 = 12x | : 12
x= 103 %
103 % - 100 % = 3 %
2010-02-12T20:59:44+01:00
10)
a)ogólnie padły: 23 gole
po przerwie: 11 goli

23-100 %
11 - x %

23x= 11 * 100
23x= 1100 | : 23
x= 47.82 po zaokrągleniu 48 %

było 8 meczów
3 z nich były miedzy Europejskimi państwami

8-100 %
3 - x %
8x= 3*100
8x = 300 | : 8
x= 37,5

c) 64-100%
8 - x%
800= 64x
x= 12,5 %

75 % * 64 = 48
48 + 8 = 56
56 - 8 = 8

11)
a)procent mieszkańców: 61,7 % (wystarczy wszytsko dodać)
procent powierzchni: 49, 8 % (też trzeba dodać)
c) 7,9 - x
4,2 - 1,28
4,2x= 7, 9 * 1,28
4,2x=10,112
x= 2,401 (po zaokrągleniu)

12)
a)4000 zł + 22% * 4000 zł = 4000 + 880= 4880- cena komputera brutto
b) 7 % - 8400
100 % - x
8400 * 100 = 7x
840000 = 7x | : 7
x= 120000 cena mieszkania
c) 12 - 100 %
12,36 - x%
12,36 * 100 = 12x
1236 = 12x | : 12
x= 103 %
103 % - 100 % = 3 %