Przeczytaj zadanie, a następnie uzupełnij zapisy w ramce i zapisz odpowiedni układ równań.
a) Pies Sigma i kot Arik ważą razem 30 kg. Gdyby Sigma schudła o 2,5 kg, to byłaby dokładnie 10 razy cięższa od Arika.


waga Sigmy s
waga Arika a <--- to jest ta tabelka
waga Sigmy po schudnięciu...

b) Na poczatku roku szkolnego w klasie 2b liczba dziewcząt była o 4 większa niż liczba chłopców. Po pierwszym semestrze do klasy przybyły 3 dziewczynki, a 2 chłopców odeszło. W wyniku tych zmian w klasie 2b jest teraz 2 razy wiecej dziewcząt niż chłopców. Ile uczniów liczy teraz ta klasa?

liczba dziewcząt na poczatku roku d
liczba chłopców na poczatku roku c
liczba dziewcząt w 2 semestrze... <----- tabekla
liczba chłopców w 2 semestrze...


zad 2. na podstawie podanych oznaczeń oraz zapisanego układu równań uzupełnij treść zadań.

a) Asia kupiła.....kg jabłek i.....dag rodzynków i zapłaciła.....zł. Cena 1 kg jabłek była...razy.....niż cena 1 kg rodzynków. Ile złotych zapłaciła za jabłka, a ile-za rodzynki?

cena 1 kg jabłek j
cena 1 kg rodzynków r
2j+ 0,2r=6,8
j= 1\5r <--- układ rownań (tam jest jeszcze ta klamerka "{")


b) Wiesiek jest o 6 lat....... od maćka. Trzy lata temu maciek był 3 razy.....od Wieska. Ile lat ma Maciek, a ile Wiesiek?

teraz 3 lata temu
wiek Maćka m m-3

wiek Wieska w w-3

m=w+6
m-3=3(w-3) <--- układ równań.

2

Odpowiedzi

2010-02-12T22:51:56+01:00
2.b. młodszy,starszy
m=w+6
m-3=3(w-3)

m=w+6
w+6-3=3w-9

m=w+6
w-3w=-9+3-6

m=w+6
-2w=-12/:(-2)

m=w+6
w=6
--------

m=w+6
m=6+6=12
Odp:Maciek ma 12 lat a Wiesiek 6lat.
30 1 30
Najlepsza Odpowiedź!
  • VirH
  • Początkujący
2010-02-12T23:25:47+01:00
Zad.1
a)
30=s+a
s-2,5=10a

s=-a+30
-a+30-2,5=10a

27,5=11a
a=2,5

s=-2,5+30
s=27,5

waga Sigmy s=27,5
waga Arika a=2,5
waga Sigmy po schudnięciu= 27,5 - 2,5 =25
b)

d-4=c
d+3=2(c-2)

d+3=2d-8-4
d=15

d-4=c
15-4=c
c=11

liczba dziewcząt na poczatku roku d=15
liczba chłopców na poczatku roku c=11
liczba dziewcząt w 2 semestrze=15+3=18
liczba chłopców w 2 semestrze= 11-2= 9
Zad.2
a) Asia kupiła 2kg jabłek i 20dag rodzynków i zapłaciła 6,80zł. Cena 1 kg jabłek była 5 razy mniejsza niż cena 1 kg rodzynków. Ile złotych zapłaciła za jabłka, a ile-za rodzynki?

Za rodzynki zapłaciła 2,26 a za jabłka 4,54
b) Wiesiek jest o 6 lat młodszy od maćka. Trzy lata temu maciek był 3 razy starszyod Wieska. Ile lat ma Maciek, a ile Wiesiek?
Maciek ma 12 lat a Wiesiek 6lat.
25 4 25