Odpowiedzi

2010-02-13T11:04:44+01:00
Cześnik Maciej Raptusiewicz
w mllodosci sluunal jako tegi rębajłonic wiedz dzwnego ze podczas sejmikow zabieganoo jego wzgledy walczyl w konfederacji barskiej- zawsze bardzo chetnie rozmawia o swych zaslogacj dla ojczyzny. W komedii ma juz za soba szumna mlodosc. Jest starym kawalerem, czlowiekiem w srednim wieku ale nie uskarza sie na ctarcze dolegliwosci. Maciej raptusiewicz pelni czysto chonorowy tytularyny i nie zbut wysoki urzad czesnika powiatowergo, niegdys czesnicy roznych szczebli mieli opodawac krolowi przy stole , potrawy . opiekowac sie piwnica z trunkami wladzY
Jest stryjem swej wychowanki Klary ktorek dobrami zarzadzal, prawdopodobie nie posiadajac znaczniejszego majatki, jednak przejmowal pozy, wielk8ego pano, bogacza. NIe mial wykasztalcenie, byl nie zbyt blyskotliwy, raczej ograniczony.
Wnikiwe myślenie nie stanowilo jego mocnej strony, podejmowal natychmiastowe dasyzje, wyroznial sie zapalczywosci, wybuchowacis. W kazdej chwile gotow bvyl do rekoczynow.
Autor nadal mu jerdnoznacznie mowiace nazwiasko- utworzone id slowa raptus czili gwaltowny, porywczY.
Ten warchol, zawadika byl nie mal wzrocywym okazem sarmaty zyjacy w uczucie bezkarnoci. Trwal w szlacheckiej bucie,.
zNAJDOWAL UJSCIE dla wybucjhowego temperwmentu. zAJMUJAC SIE INTRUGAMI PISANIEM MILOSNYCJ LISTOW PRZYJAL ZUPWLNIE SOBIE OBCA ROPLE. Warchoł- sarmata CZesnik ma tez cechy pozytywne;
-jest goscinny,
- wesoly
- otwarty
-szczery
Bywa rozczulajaco nie smialy wobec kobiet.
Fredro tak ukazal te zabawna postac iz pomimo jej rozlicznych wad mozna czesnikowuie wiele wybaczyc spotyka on sie z wieksza symaptia czytelnieka niz MIlczek


Mam nadzieje ze sie przyda ;D
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-13T11:05:05+01:00
Rejent Milczek i Cześnik Raptusiewicz, to dwaj bohaterowie komedii Aleksandra Fredry pt. „Zemsta” . Sąsiedzi różnią się wszystkim: wyglądem, charakterem, stylem życia, a przede wszystkim temperamentem. Jak mówił o nich Wacław „ Tych dwóch ludzi- ogień, woda”, czyli dwa niszczące się żywioły trudne do opanowania.
Rejent to człowiek wykształcony i bogaty. Ma około sześćdziesięciu lat jest wdowcem, który sam wychowuje syna Wacława. Natomiast Raptusiewicz jest mężczyzną w średnim wieku , zajmuje się opieką bratanicą Klarą. Nie posiada dużego majątku, mieszka w części zamku należącej do podopiecznej, opieka nad dziewczyną jest dla niego dobrodziejstwem. Dzięki majątkowi Klary udaje człowieka zamężnego. Ojciec Wacława ubiera się na czarno. Nosi żupan, kontusze i wysokie buty. Jego czoło przysłania długa grzywa. Wuj Klary ubiera się niedbale, często zapomina pasa w „szlafmycy”. Cześnik swym wyglądem przypomina silnego, zdrowego mężczyznę, lecz tak naprawdę trapią go choroby. Rejent to przeciwieństwo dobrze zbudowanego sąsiada. Jest chudy i drobny, ręce trzyma złożone w modlitewnym geście. Mówi cicho i powoli, w rozmowach używa słownictwa łacińskiego, aby w ten sposób podkreślić swoje wykształcenie . Do ulubionych jego powiedzeń należą: „serdeńko” oraz „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”. Krzykliwy i gadatliwy Cześnik lubi używać zwrotu „ mocium panie”. Raptusiewicz jest osobą porywczą to typ awanturnika. Działa szybko bez zastanowienia, dlatego też zawsze zaczyna kłótnię. Bezsensownie wrzeszczy na sąsiada, co świadczy o jego gwałtownym i porywczym charakterze. Milczek jak samo nazwisko na to wskazuje jest osobą cichą i spokojną. Wszystkie jego słowa i czynny są dobrze przemyślane, wie, jak dokuczyć sąsiadowi. Udaje osobę pobożną, jednak w życiu nie kieruje się zasadami etycznymi, ale z determinacją dąży do egoistycznych celów. Rejent jest osobą obłudną i zakłamaną, potrafi doskonale manipulować ludźmi
Cześnik i Rejent to kontrastujące ze sobą postacie, które tworzą dobraną parę. Moim zdaniem ciekawszą postacią jest Cześnik, Typowy polski awanturnik i zawadiaka z dużą fantazją i ognistym temperamentem. Maciej Raptusiewicz jest prawdziwy i zabawny, co pozwala wybaczyć mu jego wady i niedoskonałości.
2010-02-13T11:16:49+01:00
Bohaterami Zemsty Aleksandra Fredry są: Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek.
Pochodzili oni z rodzin szlacheckich.Mieszkali w zamku położonym na wsi.
Cześnik Raptusiewicz był starym kawalerem,któremu pozostał tylko tytuł bez majątku.Zył na łasce Klary.Dążył do korzystnego ożenku.Posiadał starcze dolegliwosci,takie jak reumatyzm i bole rzełądka.Był wysokim i dobrze zbudowanym męzczyzna.Chodził zawsze ubrany w staropolski stroj szlachecki.Natomiast drugi z bohaterow utworu Rejent Milczek nył wdowcem.Posiadał dosc znaczny majątek i w dalszym ciągu dążył do powiekszenia go kosztem krzywdy innych.Pragnął zniszczyc szczescie syna Wacława.Był wykształconym czlowiekiem.Pracował w sądownictwie.Obydwaj szlachcice bardzo różnili sie miedzy soba charakterami.Czesnik mial raptowe i wybuchowe usposobienie,co autor szczegolnie podkreslil,nadajac mu nazwisko Raptusiewicz.Bohater poruszał sie szybko i żwawo.Często gestykulowal,uderzał piescia w stol i wymachiwal szabelka.Był uparty,zawziety,porywczy i krzykliwy.Szybko wpadał w złosc i wybuchał gniewem.Wszelkie spory chcial roztrzygnac przy uzyciu szabelki.Czesto uzywal zdan krotkich wykrzyknikowych rownowaznikow zdan.Ulubionym jego powiedzenkiem było ,,mocum panie''
Rejent Milczek natomiast był opanowany,spokojny,religijny i powciągliwy.Swietnie panowal nad soba.Mowil cicho i wolno.Uzywal stylu wznioslego.Czesto powtarzał ulubiony zwrot,,Niech sie dzieje wola nieba z nia sie zawsze zgadzac trzeba '' Wypowiedzi swoje przeplatał wyrazami lacinskimi.Sprawial wrazeie czlowieka pokornego pelnego szacunku wobec drugiej ossoby,a w rzeczywistosci był postepny przebiegły.Z uporem chcial doprowadzic do malzenstwa swego syna z Podstoliną.
Bohaterowie komedii posiadali takze pewne cechy wspolne takie jak:
egoizm,przywiązanie do majątku,zawiśc,podłośc,chciwosc, nawazajem chcieli sie zemscic.
Czesnik Raptusiewicz i Rejent Milczek to postacie obdazone ujemnymi cechami charakteru.Nie zasługuja oni na naśladowanie

Mam z zeszytu:) sprawdzone:)