Odpowiedzi

2010-02-13T10:53:24+01:00
Zdobycie ladu umozliwily roslinom trzy zwiazki chemiczne:kutyna sporopolenina ktore zabezpieczaja odpowiednio cialo rosliny oraz zarodniki przed wysychaniem, a takze lignina ktora usztywnia cale cialo oraz wzmacnia elementy przewodzace wode
18 3 18
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-13T10:57:22+01:00
Przystosowania roślin do życia na lądzie

Mszaki
* występuje przez większą część cyklu
* jest samożywne
* sporofit nie może istnieć bez gametofitu

Rośliny nasienne

Są to rośliny naczyniowe o najwyższym stopniu przystosowania do życia na lądzie. Proces zapłodnienia nie wymaga obecności wody, sporofit jest częścią dominującą. Gametofit rozwija się na sporoficie. Roślina składa się z korzenia, łodygi, liści i kwiatu.

Korzeń

Łodyga
* podtrzymuje liście, kwiaty, owoce, wznosząc je na wysokość umożliwiającą skuteczniejsze korzystanie ze światła, zapylanie, rozsiewanie,
* przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia, a asymilaty z liści do pozostałych organów,
* magazynuje substancje odżywcze, wodę i sole mineralne,
* bierze udział w procesie fotosyntezy.

Liść
* podtrzymuje liście, kwiaty, owoce, wznosząc je na wysokość umożliwiającą skuteczniejsze korzystanie ze światła, zapylanie, rozsiewanie,
* przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia, a asymilaty z liści do pozostałych organów,
* magazynuje substancje odżywcze, wodę i sole mineralne,
* bierze udział w procesie fotosyntezy.

Kwiat
Kwiat - organ roślin nasiennych, w którym wykształcają się wyspecjalizowane elementy służące do rozmnażania. Stanowi fragment pędu o ograniczonym wzroście ze skupieniem liści płodnych i płonnych, służących odpowiednio, bezpośrednio i pośrednio do rozmnażania płciowego (generatywnego). Kwiat charakterystyczny dla roślin nasiennych (czyli kwiatowych) jest organem homologicznym do kłosa zarodnionośnego (sporofilostanu) roślin ewolucyjnie starszych.

Owoc
49 3 49