Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-12T13:54:54+02:00
1. * tarcia
* lepkości
* toczenia
* wzniesienia
* aerodynamiczny
* bezwładności
2. zależy od wartości siły nacisku (jednego ciała na drugie)
3. Tarcie jest szkodliwe najczęściej w różnego rodzaju maszynach powodując np. ich przegrzeanie. Innym przykładem szkodliwości tarcia jest zjeżdżanie na ślizgawce. Im tarcie będzie mniejsze tym szybciej bedziemy zjeżdżać. Przykładem zmniejszenia tarcia w maszynach jest stosowanie smarów.
4. Kiedy tarcie jest nam pomocne?
- ruszanie samochodu
- bez tarcia niemozliwe,
- łapanie piłki
,
- hamowanie samochodu,
- chodzenie,
- przenoszenie napędu
w samochodzie przez sprzęgło
- ostrzenie noża osełką
- podczas pisania ołowkiem

Kiedy tarcie przeszkadza?
- podczas jednostajnej jazdy samochodu,
- w silniku samochodu potrzebne jest smarowanie, inaczej silnik się zatrze
-

Kiedy przeszkadza zbyt małe tarcie?
- podczas poślizgów (niekontrolowanych) samochodu
- podczas slizgawicy na chodnikach,
- wytłuszczony papier przy pisaniu
- sliskie uchwyty, trudne do utrzymania

Każde zjawisko fizyczne może być rozpatrywane z "ludzkiego'"punktu widzenia - pożyteczne czy szkodliwe. Czy zmienia
to obiektywny charakter zjawiska?
16 3 16
2009-10-12T14:05:18+02:00
1. Jakie znasz opory ruchu?
między innymi:
tarcia
lepkości
toczenia
wzniesienia
aerodynamiczny
bezwładności
2.Od czego zależy wartość tarcia?
Wielkośc siły tarcia zależy od prędkości, z jaką ciało przemieszcza się w pewnym środowisku.Rozmiar tej siły zależy też od rodzaju powierzchni styku.
3.Kiedy tarcie jest szkodliwe?Jak można zmniejszczyć tarcie?
Tarcie jest siłą przeciwdziałającą ruchowi - siłą hamującąTarcie jest szkodliwe np. w czasie jazdy samochodu, pociągu, czy roweru.Powoduje ono zniszczeni trących się w czasie ruchu fragmentów urządzeń, zdzierają się wtedy osi i łożyska.
Aby zminimalizować tarcie smarujemy trące się podłoża.
Smary powodują w ogromnym stopniu do zminimalizowanie tarcia, co powoduje minimalne straty energii oraz materiałów.Smarowanie zabezpiecza oprócz tego trące się podłoże przed nagrzaniem.

4.Kiedy tarcie jest pożyteczne? Jak można zwiększyć tarcie ?
Zobacz jak z trudem chodzi się po śliskim lodzie, z trudem się także zatrzymać jeśli już jesteśmy w ruchu. Wtedy tarcie jest potrzebne.
Jeżeli koła lokomotywy albo samochodu obracają się w miejscu, pojazd się nie może poruszać, to należy posypać szyny piaskiem by zwiększyć tarcie. Natomiast by zahamować pociąg, samochód czy tramwaj, dociskamy do kół szczęki hamulców.
Wykorzystujemy tarcie też do szlifowania, krzesania ognia, czy wydobywania muzyki z instrumentów smyczkowych.

17 4 17